blog

Stoer doen

Horeca

Hoe slecht gaat het nu eigenlijk met de horeca in Nederland? Als ik de Top 100 Grootste Bedrijven en Merken bekijk, dan gaat het helemaal nog niet zo beroerd. Een groot aantal bedrijven boekt stug omzetstijgingen, neemt naar hartelust locaties over en bouwt zelfs nieuw alsof het niks kost.

Stoer doen

Ik hoor ook tamelijk veel stoere praat, zo van ‘de crisis raakt ons eigenlijk helemaal niet’ of ‘je moet JUIST nu investeren’. Jaja, denk ik dan. Je moet het je wel kunnen permitteren. De bank is niet meer zo scheutig. En je moet beschikken over een enigszins vooruitziende blik. En die heeft volgens mij helemaal niemand, met alle respect voor trendwatchers en zelfverzekerde zieners. Het blijft gewoon tricky om te anticiperen op wat komen gaat. Voorzichtigheid is geboden.

Ik begrijp dat fastfoodketens, en trouwens ook zelfstandige cafetaria’s, het nu relatief goed doen. Daar zou maar zo het decrisis- raakt-ons-niet-gevoel kunnen toeslaan. En dat is zo gevaarlijk. Ik snap dat consumenten zichzelf nu misschien liever trakteren op een snackmenuutje dan op een sterrenrestaurant. Maar wat als straks ook op dat snackmenuutje bezuinigd gaat worden? Als mensen hun huis niet meer uit komen doordat de benzine, de biefstuk, de bus, de boterhammen én de basisverzekering niet meer te betalen zijn?

Ik wil u niet in de put praten hoor, maar stoer doen is voor Maaskantjes, niet voor ondernemers. Ambities zijn mooi, en met optimisme en hard werken moeten we de crisis te lijf, maar realisme moet nu echt de boventoon voeren. Als iedere ondernemer of manager eerlijk blijft kijken naar kansen en (on)mogelijkheden, gaat het echt wel goedkomen met ons land. Ik wens u veel wijsheid!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels