blog

Eerlijk

Horeca

Het valt me de laatste tijd steeds meer op: veel horecaondernemers zijn eerlijk over hun reilen en zeilen. Misschien verbeeld ik het me, maar volgens mij was dat tien, twintig jaar geleden heel anders.

Eerlijk

Toen was het vooral zaak om tegenover je buurman of collega te doen alsof het hééél goed ging met jou en je zaak. Lege bierfusten stapelen aan de straatkant om te laten zien hoeveel je had verkocht. Een vette Mercedes kopen nog voordat je je eerste boekjaar had afgesloten. En mooi weer spelen, continu. ‘Nee, bij mij gaat het fantastisch. Minder reserveringen? Nee hoor, bij mij niet. No show? Hier komt altijd iedereen opdagen. Diefstal? Personeelsverloop? Te hoge energie- of inkoopkosten? Geen last van.’

Vorige week was ik weer met een gezelschap 
ondernemers op pad tijdens de Mobiele Horeca Training van Lenting & Partners en Misset Horeca. Openheid alom. Iedereen deelde zonder gêne zijn zorgen, cijfers en problemen. En dat levert veel op. Sympathie van collega-
ondernemers, maar vooral ook bruikbare tips, hulp en samenwerking. Wat heeft het voor zin om te doen alsof alles goed gaat? Nergens gaat alles goed. Juist die ondernemers die hun onzekerheden, hun zorgen en hun problemen durven delen met collega’s, dat zijn de sterke schakels in onze sector.

Respect dus ook voor Ron Blaauw, die openhartig vertelt over zijn dilemma’s, zijn financiële uitdagingen en zijn zorgen. Ik wens hem alle succes met zijn nieuwe uitdaging. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben die hem dit succes gunt. Want zo is het ook nog eens: van openheid komt gunnen, en gunnen is business!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels