blog

Terras Bootcamp-blog: Niek van den Adel vs Richard Kok

Horeca

Niek van den Adel van TrainMark en Richard Kok van Misset Horeca verzorgden tijdens de Terras Bootcamp samen een workshop over communicatie en sociale media. In een interactieve sessie werden de deelnemers bijgepraat over de laatste trends en mogelijkheden om meer te halen uit de inzet van nieuwe media. Na afloop blikten de trainers nog een keer terug op de inspirerende dag. Dit in de vorm van een e-interview.

Terras Bootcamp-blog: Niek van den Adel vs Richard Kok
Terras Bootcamp-blog: Niek van den Adel vs Richard Kok

Richard:

Zeg Niek, wat vond je van de bootcamps die we hebben gegeven tijdens de Terras Bootcamp bij Satelliet in Breda?

Niek:

Wat een bijzondere en energievolle dag! Erg gaaf om te zien dat er veel ondernemers maar ook medewerkers zijn die weer willen genieten van een mooi terrasseizoen. Er is nog veel te winnen op het gebied van social media. Zo viel het mij echt op dat bijna niemand hun eigen # af en toe nakijkt. Hier kunnen klachten dan wel complimenten snel worden opgevangen en desnoods worden opgelost. Verder wordt gelukkig wel de toegevoegde waarde van de diverse media gezien en goed gebruikt. Er waren meerdere ondernemers met meer dan 3000 likes op hun pagina.

Maar, Richard, wat is jou nou het meest bijgebleven deze dag?

Richard:

Heel veel enthousiasme en nieuwsgierigheid. Leuk om ondernemers blij te zien met een ogenschijnlijk kleine tip. Een tip waarvan er velen zijn, maar waarmee je als ondernemer net weer een stap kunt zetten op het gebied van sociale media. Zo las ik een review van de bootcamp waarin een deelnemer aangaf berichten op Facebook te gaan programmeren. Gewoon op een rustig moment ergens begin van de week meerdere postings schrijven en vooruit publiceren. Het was voor hem de gouden tip van de dag.

Niek, die quiz was ook cool. Zat daar nog een vraag bij waarvan jij dacht ‘wow, wat goed dat ze dit weten’?

Niek:

Ik was vooral verbaasd hoeveel mensen er fanatiek met het ‘Like’ handje zaten te zwaaien en hoeveel mensen er nog steeds dachten dat de décafé espressoboon in Zuid-Amerika werd geproduceerd. Veel mensen reageerden verbaasd dat de video van ‘gangnam style’ meer dan 2 miljard keer bekeken was, de politie geen boete mag geven aan mensen die niet betalen op je terras en wijn gemaakt kan worden van baby muisjes… Het doel was op een leuke manier iets leren van de kracht van social media en ik denk dat dat is gelukt!

Hoe vond jij het niveau, als expert en één van de eerste twitteraars van Nederland?

Richard:

Uiteenlopend, en dat is leuk. Vooral omdat deelnemers die iets verder zijn anderen weer kunnen helpen. Interessant vond ik het dilemma of je als medewerker in de baas z’n tijd mag twitteren. Een van de deelnemende bedrijven liet weten dat de bedrijfsleider van de dag een mobiele telefoon bij zich draagt en zo nu en dan twittert. Omdat er elke dag een bedrijfsleider is, wordt Twitter structureel in de gaten gehouden. Minder enthousiast was ik over een gehoorde methode waarbij alles eerst geaccordeerd moest worden door de baas. Dan kun je volgens mij niet snel reageren op reacties, opmerkingen en klachten op sociale media. Wat nou als jouw baas een weekje op wandelvakantie is op de hoogvlaktes in Peru?

En Niek, heb jij als afsluiter nog een gouden tip op basis van wat je hebt gehoord en vooral hoe je het zelf ziet?

Niek:

De gouden tip? Het viel mij op dat juist de winnaar van de Terras Top 100 van vorig jaar heel coulant is naar zijn medewerkers met het gebruik van de mobiele telefoon tijdens werktijd. Wij merken toch dat als wij het verbieden het stiekem gebeurt of op de toiletten… Mijn tip? Ga eens in gesprek met jouw personeel en kijk dan waar de kansen liggen. Bespreek gewoon eens rustig dat er niet geappt mag worden in het zicht, maar dat er wel foto’s mogen worden getwitterd van een mooi vol terras in de zon. Kortom, maak het bespreekbaar en je zult je verbazen hoeveel kansen jouw personeel dan biedt!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels