blog

Lichtpuntjes

Horeca

Na jaren van deprimerend nieuws over de toekomst van de horeca, bespeurden we de eerste weken van dit jaar toch vooral weer voorzichtig optimistische berichten. Tijdens de afgelopen Horecava klonk van diverse kanten opbeurend nieuws.

Lichtpuntjes

Zoals van Foodservice Instituut Nederland. Dat liet weten dat de horeca, na 5 jaar forse omzetdaling, nu echt weer uit het dal begint te klimmen, met een groei van 1 procent over 2014 en soortgelijke verwachtingen voor 2015. Niet iedereen profiteert mee, zo kanttekende FSIN. Cafetaria’s en grillrooms hebben het nog altijd zwaar, terwijl met name de fastservicerestaurants, ijssalons en eetcafés weer serieus in de lift lijken te zitten.

Je zou dat voor kennisgeving kunnen aannemen, maar je zou ook kunnen concluderen dat het nu meer dan ooit tevoren loont om met de tijd mee te gaan. Om zeer nauwgezet de consumententrends en –verwachtingen te volgen en daar slim op in te spelen. Want wat ook eens temeer naar voren kwam deze Horecava, is dat de meest succesvolle ondernemers anders durven te zijn dan de rest. Inspelen op de groeiende vraag naar gezond en verantwoord, naar puur en eerlijk, authentiek en traceerbaar. Dat geldt niet alleen voor de horecaondernemers, maar zeker ook voor toeleveranciers. Wat hebben we weer een prachtige, écht onderscheidende producten gezien deze afgelopen Horecava.

Ik ben er van overtuigd dat 2015 het jaar van definitief herstel wordt. Maar vanzelf zal het niet gaan. Ondernemers moeten meer dan ooit hun nek uitsteken, durven te vernieuwen. En dan gaan we hele mooie jaren krijgen. Met de consument als grote winnaar, maar de ondernemer vlak daarachter aan!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels