blog

Afgeschaft sluitdrankje

Horeca

Vorig jaar schreef ik op mijn website een blog over een rookvrij terras, een paar maanden later viel de halve (horeca)wereld over me heen. Voor een halve dag was ik de meest gebelde man op radio en televisie. Mijn voorspelling dat rookvrije terrassen binnen enkele jaren heel gewoon zullen zijn, werd vertaald in ‘Hij vindt dat roken verboden moet worden op een terras!’. Voor de goede orde: dat vind ik helemaal niet!

Ik schreef: Een slimme ondernemer reserveert een gedeelte van het terras voor niet-rokers als daar behoefte aan is. Hij speelt daarmee in op een veranderde wereld waar steeds minder mensen roken. Punt. Meer niet. Maar ‘roken’ en ‘horeca’, dat zijn woorden die samen in een zin bijna altijd tot een ontploffing leiden. De eerste ondernemers kondigen inmiddels rookvrije zones aan en ondanks het feit dat de reacties op internet vaak niet mals zijn, bedienen ze er wel een groep gasten mee. Anders zouden ze het niet doen.

Veranderen stopt nooit want de wereld staat niet stil. De horeca is de wereld in het klein, dus een volgend heilig huisje dient zich aan. Het sluitdrankje. Want de alcoholgrens van 18 jaar geldt natuurlijk ook voor je medewerkers. Maar die afwasser van 17? Mag hij een biertje na het werk? En hoe denken zijn ouders daarover? Is het in 2016 nog wel vanzelfsprekend iedere dag alcohol te drinken met je (jonge) team? Minder jongeren drinken en alcoholvrij (bier) is op veel plekken een niet te missen trend.

Veel bedrijven voeren de regel in dat er, op feestje en bijzondere dagen na, helemaal niet meer gedronken wordt op het werk, net als in bijna alle niet-horecabedrijven. Horecaondernemers die anticiperen op trends voorkomen opgelegde regelgeving. Zij maken zelf afspraken, Over roken op het terras, over een drankje na het werk. Volgens sommigen gaat dat ten koste van de romantiek van de horeca. Ik vind dat professioneel en gastvrij beleid dat past bij horeca anno nu.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels