blog

Echte vernieuwingen

Horeca 1055

‘Never let a good crisis go to waste’. Legendarische woorden van sir Winston Churchill. Gebruik een economische crisis om dingen te doen waar je niet aan toekomt als alles goed gaat. Ik moest aan Churchills uitspraak denken omdat in mei 2016 twee vernieuwende Nederlandse concepten zijn geopend waar lang aan is gewerkt.

Echte vernieuwingen

De founders hebben in crisistijd veel gereisd om te ontdekken wat de toekomstige behoeften zijn van hun gasten. Het ene concept is een hotel voor global nomads, het andere is de cafetaria van de toekomst voor de buurtbewoner. Zoku in Amster-
dam en Kwalitaria in Vianen.

Beide concepten heb ik deze maand tijdens de opening bezocht. Bij Zoku aan de Weesperstraat heb ik proefgeslapen. Zoku claimt ‘het einde van de hotelkamer zoals we die kennen’, een prikkelende uitspraak. De 130 lofts zijn supercompacte appartementen variërend van 24 tot 46 m2. Bedoeld voor de jonge internationale zakenreiziger die voor een langere periode wil verblijven.
De loft is een briljant ontwerp. Werken, slapen en recreëren zijn heel natuurlijk in één ruimte samengebracht. Niet het bed, maar de keukentafel staat centraal waardoor je zonder gêne iemand in je kamer kunt ontvangen. Op de bovenste verdieping van Zoku is een daktuin, kas en restaurant. De traditionele lobby is vervangen door een grote social space waar je kunt werken, ontspannen, muziek maken, tafeltennissen en vooral kunt ‘reconnecten’.

Echt contact wordt de nieuwe schaarste in deze digitale eeuw en hotels moeten daarom een oplossing bieden voor een groot ongemak van de moderne reiziger: eenzaamheid. Founders Hans Meyer en Marc Jongerius hebben met Zoku een veelbelovende oplossing geformuleerd.

De pilotstore van Kwalitaria in Vianen heeft de afgelopen jaren dezelfde zorg en aandacht gekregen. Een totaal nieuwe formule die inspeelt op de trend van verse bereiding en gezonder eten. Oftewel: hoe combineren we op een geloofwaardige manier de kroket met de quinoasalade? Kunnen we nieuwe klanten die gemak en gezond willen eten verleiden, zonder de bestaande lekkerbekken weg te jagen?

Het is Kwalitaria gelukt! Naast de salades, pastamaaltijden, verse pizza, sappen en smoothies kun je gewoon je frites en bamischijven blijven bestellen. Voor de liefhebbers is er zelfs de frikandel ‘subliem’ van beter vlees, de huisgemaakte kroket, en de hamburger van vers vlees. De styling is warm en uitnodigend en de communal tables nodigen uit om langer te verblijven. Het team van Antonio Stroes en Bas Holshuijsen ontwierpen een concept dat inspeelt op de blijvende trend van fast food naar fast fresh.

Nu Nederland is ontwaakt uit de diepste economische crisis van na de Tweede Wereldoorlog, zien Zoku en Kwalitaria op het juiste moment het licht. De economie trekt aan en het is tijd om te groeien. Het vernieuwende ondernemerschap wordt beloond.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels