blog

De olielamp

Horeca 0

Waarom zeg je bij sommige mensen altijd ‘Ja lekker!’ als ze je vragen of je nog wat wilt drinken? Zelfs als je vlak daarvoor nog tegen je vrouw hebt gezegd: ‘Als jij je koffie op hebt dan gaan we hoor…’ En nog geen 5 minuten later hoor je jezelf instemmen met een tweede rondje koffie en wil je de lunchkaart ook nog even zien. Bij die andere serveerster had je gewoon om de rekening gevraagd, maar nu niet, nu blijf je zitten.

De olielamp

Het is voor horecaondernemers interessant om na te gaan hoe medewerkers scoren op gemiddelde besteding van ‘hun’ tafels en hoeveel vervolgbestellingen (verblijfsverlengers) zij tot stand brengen.
Gemiddelden liegen niet en het is met het oog op training en uiteindelijk zelfs contractverlenging cruciaal te weten welke medewerkers scoren en welke medewerkers achterblijven.

 

Alleen de vraag naar een tweede drankje is al lang niet meer voldoende, want: op welk moment, met welke vraag, op welke manier? Het zijn voor ondernemers misschien wel de belangrijkste momenten in het verblijf van gasten. Bepalend voor de bestedingen. Heb je ze na al je (marketing) inspanningen eindelijk binnen, doet de bediening er helemaal niks mee! Want met alleen de standaardvraag ‘is alles naar wens’ kom je er niet. Als je een team bewuster maakt van dit stukje van het gastenverblijf – door cijfers inzichtelijk te krijgen, te oefenen en beter te worden – stijgt de gemiddelde
besteding van je gast gegarandeerd en kun je spectaculaire sprongen maken.
Iedere bezoeker van je horecabedrijf komt volgens mij voor drie dingen: eten, drinken en aandacht. Als je medewerkers net doen of het alleen maar om de eerste twee zaken draait, dan zullen gasten die gedachte overnemen en na het nuttigen van een enkel kopje koffie waarschijnlijk vertrekken. Snapt je medewerker dat er ook nog iets anders geschonken moet worden dan koffie, dan wordt het verblijf ineens verlengd.
Om dit naar medewerkers te illustreren, heb ik het wel eens over een denkbeeldige fles. ‘Op iedere
tafel staat een fles, een soort olielamp uit Aladin. Als je daar niet af en toe een flinke scheut aandacht
en zorg in giet, zul je zien dat de vlam vanzelf dooft.’ En wat moet die gast dan nog, als het vuur
gedoofd is? Dan vraagt hij (voortijdig) de rekening

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels