blog

Wouter Verkerk: Gastvrijheid bij mijn ouders thuis

Horeca 17255

Wat is gastvrij, wachten tot mensen zelf hun hand opsteken om iets te bestellen, of dat moment vóór zijn? Wat is prettiger voor een gast, ja zeggen op een voorstel of zelf een arrangement samenstellen aan de hand van de verschillende kaarten?

Wouter Verkerk: Gastvrijheid bij mijn ouders thuis

Bij een workshop over gastvrijheid voor groep jonge medewerkers van een leuk bedrijf in Zwolle draaide ik het laatst om. Ik vroeg ze mee te gaan in de volgende situatie. ‘Stel je voor. Je bent vanavond toevallig in de buurt van Soest en ik zou je vragen om iets voor me op te halen bij mijn ouders die daar wonen. Jij zegt ja en gaat ernaartoe. De volgende dag bel je me op om te zeggen dat je het pakketje hebt, en je zegt erbij: ‘Wat heb jij een gastvrije ouders zeg!’

Ik vroeg aan de groep: ‘Wat hebben mijn ouders gedaan die avond, dat jij ze de volgende dag ‘heel gastvrij’ noemt? De antwoorden: ‘Ik kreeg wat te drinken. Ze waren heel erg geïnteresseerd in mij. Ik voelde me echt op mijn gemak. Ik voelde me welkom. Ze verwenden me met een koekje bij de koffie. Na de koffie kreeg ik ook nog een biertje. Ze vroegen of ik verder nog iets wilde hebben.’ ‘En toen je naar huis ging en zei: ‘Nou, ik loop nu naar de bushalte dan haal ik mijn laatste trein nog, wat zei mijn vader toen? Antwoord ‘Nee joh, ik breng je wel even!

Sommigen dachten dat mijn vader ze naar het station zou brengen en anderen zelfs naar huis. Ik denk het station, maar ik ken mijn vader natuurlijk…

Oké, stelde ik vast, ‘dus mijn vader zou je helpen. Dat is heel gastvrij van hem. En als je zelf aan hem had gevraagd of hij je naar het station zou willen brengen en hij had ja gezegd, was dat dan ook helpen geweest? ‘Ja, maar wel minder gastvrij!’, riep een meisje uit de groep. Ik gaf haar gelijk.

Gastvrijheid zit ‘m dus vooral in het pro-actieve. Helpen als iemand om hulp vraagt, is heel aardig maar de behoefte herkennen en de hulpvraag vóór zijn, dat is pas echt gastvrij. De slotvraag aan de groep: ‘Is dat op jullie terras met jullie gasten heel anders? Zou je daar ook kunnen zeggen dat mensen je pas echt gastvrij vinden als je ze op tijd benadert en zelf een voorstel doet?’

Vele jonge mensen vinden pro-activiteit opdringerig en krijgen het gevoel dat ze mensen iets aansmeren. Veel gasten vinden pro-activiteit gewoon heel plezierig en gastvrij. Wanneer je de vergelijking maakt met andere situaties maak je de geesten rijp voor meer gastvrijheid.

Leestip: Wouter Verkerk: Moderne horeca is technisch lego, geen duplo!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels