nieuws

Duitser zoekt op internet restaurants

Horeca

Duitse toeristen uit de grensregio zoeken vooral op internet naar adressen van restaurants aan de Nederlandse kant van de grens. In het bijzonder restaurants die ook hun menu op de website vermelden, scoren goed. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Duitse Institut für Freizeit und Tourismus heeft gedaan voor Horeca Nederland en de Duitse zusterorganisatie.

Het onderzoek was gericht op kwaliteitsverbetering aan beide zijden van de grens. Behalve internet zijn mondelinge aanbevelingen en een goede prijs/kwaliteitsverhouding voor de Duitse gasten van belang. Een tweetalige menukaart blijkt veel minder belangrijk dan de ondernemers hadden gedacht. De Duitsers stellen wel veel prijs op een correcte bediening, die wat formeler mag zijn dan in Nederland gebruikelijk is.

Warme maaltijd
Restaurants aan weerszijden van de grens moeten meer rekening houden met cultuurverschillen, zo blijkt uit het onderzoek. Zo eten zowel Nederlanders als Duitsers graag gebak bij de koffie of thee. Nederlanders vervangen echter vaak de lunch door koffie met taart, terwijl Duitsers rond het middaguur liever een warme maaltijd gebruiken. Aan beide zijden van de grens zijn daarvoor te weinig mogelijkheden, aldus de onderzoekers. De horeca-organisaties verwerken de aanbevelingen in het Horecaproject Rijn-Waal, waarmee zij deze zomer beginnen. Onderdelen van het project zijn uitwisseling en een hoger opleidingsniveau aan weerszijden van de grens. In het najaar start een grensoverschrijdende cursus voor jongeren om hen enthousiast te maken voor een Duits-Nederlandse horeca-opleiding.

Reageer op dit artikel