nieuws

Nederlander drinkt meer frisdrank

Horeca

Nederlanders dronken vorig jaar bijna 1,5 liter frisdrank meer dan het jaar ervoor. Het gemiddelde steeg van 88,2 liter in 1999 naar 89,5 liter in 2000. De totale consumptie in 2000 bedroeg 1424 miljoen liter, 3 procent hoger dan 1999.

Uitschieters ten opzichte van de maanden in 1999 waren februari en mei. In juli vorig jaar werd echter beduidend minder dan in juli 1999 verkocht. Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie.
Cola blijft goed voor de helft van de totale frisdrankconsumptie. Al daalde cola wel met een half procent naar 50,1 procent. Een ongeveer gelijke daling was er voor de sinas, van 23 naar 22,4 procent. Lemon/lime-dranken daalde bijna met een procent naar negen procent. De overige vruchtenlimonades zoals cassis, stegen wel van 11,9 naar 13,6 procent.
Ook voor de light-frisdranken was er een lichte verhoging te melden (0,2%). Met 17,8 procent hebben de light-frisdranken inmiddels een stevige plaats ingenomen op de frisdrankmarkt. Binnen het segment neemt cola een kwart voor zijn rekening gevolgd door respectievelijk tonic, lemon/lime en sinas.
Bij mineraal en bronwater is opvallend dat de koolzuurvrije waters aan populariteit winnen. Bijna acht procent liggen koolzuurvrije waters voor op de koolzuur houdende waters, 54,8 procent tegen 45,2 procent.

Reageer op dit artikel