Omzetgroei loopt verder terug

De horeca heeft het moeilijk. De eerste helft van dit jaar steeg de omzet weliswaar met 5,7 procent, maar in heel 2000 werd nog een groei van 6,8 procent gemeten. De omzetstijging was daarbij vrijwel geheel toe te schrijven aan prijsverhoging en niet aan meer consumpties, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Cafés zagen de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet iets dalen. De omzet is in het tweede kwartaal wel gestegen met 7,6 procent, maar tegelijk kwam de prijsstijging op 8,3 procent uit. In 2000 steeg de omzet ook met ruim 7 procent, maar was de prijsstijging met 3,3 procent belangrijk minder hoog, aldus het CBS.

Restaurants en hotels hadden het iets minder moeilijk, maar ook hier nam de groei af. Restaurants zetten het tweede kwartaal weliswaar 6,9 procent meer om, maar na correctie voor de prijsstijging blijft een reële groei van 2,2 procent over. Na de omzetstijging van 10 procent in 2000 viel ook de groei bij hotels de eerste helft van 2001 terug naar 5,4 procent.Het bedrijfschap Horeca & Catering geeft verschillende redenen voor de verminderde klandizie. Vooral hotels en cafés profiteerden vorig jaar van de vele buitenlandse bezoekers tijdens het EK-voetbal. Daarbij zorgde de MKZ-crisis dit voorjaar voor minder gasten, aldus het schap. De prijsverhogingen waren volgens de organisatie nodig om de gestegen kosten van inkoop, loon en energie op te vangen.

Snacks
Het bedrijfschap signaleert een terugval in de snackconsumptie. Nederlanders eten vooral minder vette tussendoortjes. Snackbars, lunchrooms en fastfoodtenten zagen hun omzet het tweede kwartaal groeien met 2 procent, maar na correctie van de prijsstijging zakte het omzetvolume 3,8 procent. Mede door de BTW-verhoging zijn consumpties in cafetaria’s 6 procent duurder in vergelijking met een jaar eerder. In 2000 haalden snackbars een volumetoename van 1,9 procent