nieuws

Aanpassing etiketten mixdranken

Horeca

Op etiketten van vruchtensappen of frisdranken die aangelengd zijn met alcohol, zoals breezers, moet straks staan hoeveel alcohol erin zit en dat het product niet verkocht mag worden aan personen onder de zestien jaar. De Tweede Kamer, op de VVD na, nam dinsdag een motie hierover aan van GroenLinks.

Een andere motie van GroenLinks om de mixdranken uit supermarkten te weren en alleen bij slijterijen te verkopen, haalde het niet. Kamerlid Hermann wilde dit het liefst, omdat ze vindt dat de leeftijdscontrole in gewone winkels vaak tekortschiet. Daardoor lukt het jeugdigen toch vaak de populaire drankjes te kopen.

Verder stemde de Kamer voor andere moties om jongeren beter te beschermen tegen alcohol. Op het CDA en de VVD na wil zij dat de regering een verbod instelt op alcoholmarketing die is gericht op jongeren.

Verder moet er specifiek beleid komen om alcoholmisbruik door jongeren tegen te gaan. Zo moeten de GGD’s op basisscholen voorlichting gaan geven over de gevaren van alcohol. Verder vindt de Tweede Kamer dat het onderzoeksinstituut NIGZ 450.000 gulden moet krijgen om alcoholgebruik onder jongeren beter in kaart te brengen.

Ook mogen winkels voortaan geen stuntaanbiedingen met drank doen of deze tegen dumpprijzen verkopen. Deze motie van alle kleine partijen kon rekenen op een Kamermeerderheid.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels