nieuws

Bier en wijn duurder

Horeca

Een fles frisdrank van anderhalve liter, de meest verkochte verpakking, wordt komend voorjaar twaalf cent goedkoper. Directeur J. Schat van de Nederlandse Vereniging van Frisdrankindustrie belooft met de hand op het hart dat de handel de accijnsverlaging per 1 april, waartoe de Tweede Kamer donderdag besloot, aan de klanten gaat doorberekenen

. Daar staat tegenover dat de accijns op bier en wijn met achtereenvolgens 18 en 21 procent omhoog gaat. Een flesje bier wordt daardoor zo’n cent of drie duurder. De maatregelen sluiten aan bij het beleid om vooral voor jongeren de drempel naar alcohol hoger te maken. De frisdrankindustrie heeft enkele jaren geleden al met de Consumentenbond, 3VO (veilig verkeer) en de NIGZ (gezondheidszorg) hierover afspraken gemaakt. Een daarvan is dat accijnsverlagingen aan de consument worden doorgegeven .

De laatste accijnsverlaging op frisdrank dateert van 1992. Die was toen vijf cent per fles, hoewel de prijzen van de frisdranken in de winkel toen met wat meer dan vijf cent daalden. Schat schrijft dit toe aan de hevige concurrentie. Nu de vooruitzichten voor onze economie wat somberder worden, gaan de klanten meer op de kleintjes letten. Dat zal de winkels volgens Schat stimuleren wat meer op prijs te concurreren. Het Kamerlid Vendrik van GroenLinks nam het initiatief om de jaren oude plannen rond de accijns in maatregelen om te zetten. De accijnsverlaging voor frisdrank zal de schatkist 89 miljoen euro (een kleine 200 miljoen gulden) schelen. De accijnsverhoging op producten als bier en wijn compenseert dat financiële nadeel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels