Toeristische info voor cafetariaklanten

In het toeristische plaatsje De Steeg, aan de rand van de Veluwezoom ligt cafetaria De Linde van Frieda Smees. Om de toeristische gasten extra service te bieden is het bedrijf van Smees sedert drie jaar bovendien een VVV-servicepost.

De cafetaria van Smees is makkelijk te vinden. Een kwestie van de bordjes VVV-informatiepost volgen. De gevel van de cafetaria is opgesierd met een VVV-bord. Ook binnen hangt een gelijksoortige aanduiding bij een wandje met folders en andere toeristische informatie. Nadat Smees de cafetaria zes jaar geleden overnam, bleek al snel dat veel toeristen makkelijk zo’n laagdrempelig bedrijf binnen stappen om informatie over de omgeving te vragen. De onderneemster ging en gaat graag op dat soort vragen in. ‘Streekgeschiedenis maar ook bedrijven en musea hebben mijn interesse.’

Bij het verzamelen van informatie en folders liep Smees steeds tegen dezelfde problemen aan. 'Als ik bij een dierentuin aanklopte voor folders en vertelde dat ik ze in mijn cafetaria wilde leggen, kreeg ik er hooguit een stuk of tien mee. Bij lange na niet genoeg om aan de vraag te voldoen.’ Via het regionale toeristisch platform kwam Smees in contact met de VVV. ‘Ik stelde voor om in mijn zaak in plaats van in het gemeentehuis een VVV-servicepost in te richten. Mensen stappen niet zo snel het gemeentehuis in voor informatie.’ Het plan viel in goede aarde en met ceremonieel vertoon verhuisde de post per paardentram naar de cafetaria. ‘Als ik nu folders aanvraag bel ik als VVV. Nu reageert men enthousiast en stuurt direct voldoende materiaal op. Het kost me daardoor minder tijd.’ De onderneemster denkt niet dat de service voor veel extra omzet zorgt. ‘Daar doe ik het ook niet voor. Ik vind het leuk om te doen en bovendien wil ik meer dan alleen frites bakken.’