Toerist went aan terrorismedreiging

De reisbranche blijft kwetsbaar voor politieke, economische en natuurlijke omstandigheden. Vakantiegangers lijken echter meer te wennen aan terroristische acties, zoals onlangs op Bali, doordat ze er wereldwijd mee worden geconfronteerd.

Dat zei bestuursvoorzitter L. Frankenhuis van TUI Nederland woensdag bij de presentatie van de zomergidsen van de grootste reisorganisatie van Nederland met merken als Arke Reizen en Holland International. De reisbranche heeft volgens hem een 'bar' jaar achter de rug, na de aanslagen op 11 september vorig jaar in de Verenigde Staten, de economische teruggang en momenteel de dreigingvan een oorlog met Irak.

'Na de bomaanslag op Bali boekten toch al vrij snel weer mensen een reis naar het Indonesische eiland. Ik verwacht ook dat een oorlog met Irak niet dezelfde impact zal hebben als de Golfoorlog. Toen brak echt een soort van kopersstaking in de reisbranche uit', aldus Frankenhuis.

Voor het eerst in vijf jaar daalde het aantal boekingen het afgelopen jaar (winterseizoen 2001-2002 en zomerperiode 2002) in Nederland met 1,3 procent. TUI heeft zich volgens Frankenhuis aardig staande weten te houden met een groei van 1 procent. Voor komend jaar (deze winter en zomer 2003) gaat hij uit van een groei van 2 procent. Per jaar regelt TUI Nederland voor circa 1,5 miljoen mensen hun vakantie via onder meer zijn 217 reisbureaus bij een omzet van 1,6 miljard euro.

Belangrijk is volgens Frankenhuis voor de reisbranche dat vakanties steeds meer uitgesmeerd worden. 'Deze spreiding heeft ertoe geleid dat de herfst-, tulp- en krokusvakanties topweken zijn geworden. Het klassieke hoogseizoen in de zomer lijkt daarmee aan belang te hebben verloren, hetgeen zal leiden tot wat lagere prijzen.'