nieuws

Marktaandeel Grolsch gelijk gebleven

Horeca

Het marktaandeel van Grolsch is in 2001 gelijk gebleven omdat er naast positieve effecten sprake was van een teruggelopen afzet van de beugelfles, blijkt uit een bericht over de gang van zaken het afgelopen jaar.

Positief was dat Grolsch in de tweede helft van 2001 met de pils 30 cl flesverpakking en de speciaalbieren haar oorspronkelijke marktaandeel van voor de vuurwerkramp weer bereikte. ‘De in 2001 herwonnen marktaandelen zullen pas in 2002 volledig tot uitdrukking komen in de afzetcijfers,’ aldus de Enschedese brouwer. De bierconsumptie daalde in Nederland overigens met 1.6 pct ten opzichte van 2000. Uitgaande van gemiddelde weersomstandigheden verwacht Grolsch dat de Nederlandse biermarkt in 2002 in omvang gelijk zal zijn aan die in 2001.

Maar het marktaandeel groeit dus dit jaar. In het buitenland wordt voortgaande groei verwacht in het Verenigd Koninkrijk en de andere focuslanden. In de VS wordt 2002 het eerste jaar binnen het vijfjarenprogramma dat inzet op een verdubbeling van de afzet. Derhalve wordt dit een jaar van sterke groei daar.

Grolsch heeft in 2001 wereldwijd met het Grolschmerk een verkoopvolume van 2,95 miljoen hectoliter en een totale nettowinst van 28,6 miljoen euro gerealiseerd. ‘Volume en winst liggen hiermee op nooit eerder bereikte niveaus’, aldus het bericht. De nettowinst is zes procent hoger dan in 2000, het verkoopvolume steeg zes procent.

Meer nieuws over Grolsch vindt u op de website van het vakblad Misset Horeca:www.missethoreca.nl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels