Brood belangrijker dan ei met Pasen

Het ei scoort een zesde plek op de lijst van producten die voor Pasen bijna meer dan twee keer zoveel worden verkocht als normaal. In totaal zullen de supermarkten bijna tachtig miljoen euro meer omzetten in de week voor de paasdagen dan in een normale week. Dat blijkt uit onderzoek van bureau GfK, in opdracht van vakblad Distrifood.

In alle Nederlandse supermarkten bij elkaar wordt in een gewone week zo'n 461 miljoen euro besteed. Voorafgaand aan Pasen loopt dat op tot 540 miljoen euro. De paastopper is en blijft brood, in de meest luxe varianten en voorgebakken, op de voet gevolgd door ijsdesserts zoals ijstaarten en schepijs. Een derde plaats is weggelegd voor zogenoemde onderleggers, zoals toastjes.

De omzet van deze drie is ruim twee keer groter dan normaal, bij brood is dat zelfs drie keer. De uitgaven van de consument zijn rond Pasen duidelijk gericht op het ontbijt, de brunch en de lunch. ‘In tegenstelling tot de kerstweek, die vooral gericht is op de warme maaltijd’, aldus GfK. Het ei, van oudsher een echt paasproduct, neemt slechts een zesde plaats in.