Biologische producten populairder

De uitgaven aan biologische producten zijn vorig jaar sterk toegenomen. De consumenten besteedden volgens het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel 355 miljoen euro aan deze producten, dertig procent meer dan in 2000. Desondanks blijft het marktaandeel ten opzichte van de totale consumptie bescheiden: 1,2 procent, veel minder dan in andere Europese landen.

Vooral supermarkten hebben gezorgd voor de stijgende populariteit van producten met een EKO-label. Zij namen meer producten in hun assortiment op en wisten zo marktaandeel van de traditionele natuurvoedingswinkels af te snoepen. Voor het eerst hadden de supermarkten met 42 procent een groter marktaandeel in de biologische producten dan natuurvoedingswinkels. Marktleider is Albert Heijn.

Natuurvoedingswinkels zagen hun marktaandeel iets teruglopen tot 41 procent. De rest van de markt wordt ingenomen door speciaalzaken, zoals slagerijen en reformzaken. De toegenomen populariteit betekent niet dat de Nederlandse consument definitief zijn aandacht heeft verlegd naar biologische producten. In Duitsland en Oostenrijk hebben biologische producten een marktaandeel van drie procent en in Denemarken zelfs vijf procent.

Directeur B. van Ruitenbeek van het Platform Biologica zei dinsdag 17 september dat de Nederlandse consument nog te prijsbewust denkt en te weinig voor kwaliteit kiest. ‘Bovendien heeft het relatief lang geduurd voordat supermarkten in biologische producten stapten.’Vorige week lanceerde minister Veerman van Landbouw een promotiecampagne die inzet op een marktaandeel van vijf procent in 2004. Volgens Platform Biologica past twintig procent in de doelgroep van EKO-kopers. ‘In de toekomst moet een marktaandeel van tien procent haalbaar zijn.’