nieuws

KPMG: ‘Dance goed voor half miljard omzet

Horeca

Begonnen met de – soms illegale – gabberfeesten in verlaten loodsen en sporthallen, is de Nederlandse dance scene zo’n 10 jaar later uitgegroeid tot een serieuze business. Dansclubs en mega-evenementen als Sensation en Innercity zijn goed voor 11.000 banen en brengen jaarlijks een half miljard euro in het laatje. Dat blijkt uit het vrijdag gepubliceerde rapport Dance in Nederland dat KPMG in opdracht van evenementenbureau ID en T opstelde.

Die 500 miljoen euro omzet is nog exclusief wat de onderzoekers omschrijven als spin-offeffecten. Zij doelen hiermee bijvoorbeeld op uitgaven aan uitgaanskleding, vakbladen en reizen. Veel van de 45.000 bezoekers van Innercity, een enorm dansfeest dat onlangs in de Amsterdamse RAI plaatsvond, zouden speciaal voor het evenement naar Nederland zijn gekomen. Van de circa 4,6 miljoen jongeren en ‘jongvolwassenen’ (15 tot 35 jaar) is volgens het rapport de helft geïnteresseerd in dance.

Projectleider Ap Reinders van KPMG constateert dat het ‘geen uit de hand gelopen hobby van een liefheber met twee platenspelers’ meer is. Reinders, zelf geen groot liefhebber van het genre: ,,Sinds grote bureaus zich zo’n zeven jaar terug met de organisatie zijn gaan bezighouden, is er sprake van een grote mate van professionalisering.”

Consequentie is wel dat de commercie hand over hand toeneemt, stelt ook professor Hans Mommaas (vrijetijdwetenschappen) van de universiteit van Tilburg vast. Hij schetst een ‘spektakelcultuur’ waarin consumenten op zoek gaan naar een steeds uitbundiger en dynamischer uitgaansleven. ,,Consumenten zijn bereid geld neer te tellen voor een belevenis”, zegt KPMG-er Reinders. ,,Dat kan een feest zijn, met een spectaculaire lichtshow en een dj die de show steelt.”

Uiteraard is de populariteit van dance ook het bedrijfsleven niet ontgaan. Zo organiseren steeds meer bedrijven zelfs hun eigen houseparties, waarbij de gasten ‘in een bewegende reclamefolder’ lopen. De inmenging van bedrijven als Smirnoff, Phillip Morris en Sony leidt er bovendien toe dat de gages voor top-dj’s als Carl Cox en Nederlands trots dj Tiësto oplopen tot 40.000 euro voor twee à drie uur plaatjes draaien. Ook de prijzen van toegangskaartjes voor veel feesten rijzen de pan uit.

Hoewel de onderzoekers ondanks de toegangsprijzen nog geen tekenen van een afnemende belangstelling voor dance zeggen te zien, klinken er de laatste tijd ook andere geluiden. Zo concludeerden het communicatiebureau Young Works en scholierentijdschrift Pauze een week geleden dat jongeren tussen de 14 en 22 jaar juist vaker thuis met elkaar afspreken in plaats van stappen. Dure feesten en dito kleding zijn uit, stelden deze onderzoekers glashard.

Reageer op dit artikel