Zingende Thierry Kamminga is Meest Markante Horecaondernemer van 2003

Thierry Kamminga van Café Cheers in Sneek is de "Meest Markante Horecaondernemer" van 2003. Kamminga is als landelijk winnaar gekozen uit veertien regionale kandidaten na een verkiezing, die Koninklijk Horeca Nederland organiseert in samenwerking met het vakblad Horeca Entree.

Doorslaggevend voor de jury is zijn initiatiefrijke, klantgerichte, enthousiaste en eigen wijze, waarmee hij de gast zich thuis laat voelen in Cheers. Gastvrijheid heeft Kamminga hoog in het vaandel staan. De prijs is bestemd voor ondernemers met markante en innoverende ideeën over het ondernemerschap in de horeca.

Wat Thierry Kamminga zo typeert is zijn muzikaliteit. Gasten worden regelmatig verrast met een spontaan optreden van de eigenaar. Op dynamische en enthousiaste wijze verhoogt hij al zingend de sfeer. Daardoor is het Sneekse Café Cheers in de wijde omtrek een begrip.

Kamminga heeft het bedrijf samen met zijn broer opgebouwd, waar de gast altijd koning is. Van jong tot oud voelt zich in Cheers thuis. Een goede samenwerking met collega’s en instanties neemt in zijn ondernemerschap een belangrijke plaats in. Hij vervult hiermee een voorbeeldfunctie voor anderen en levert met zijn enthousiasme en inzet een bijdrage aan een beter imago van de horecabedrijfstak.

De benoeming tot “Meest Markante Horecaondernemer” is de enige, sectorbrede prijs binnen de horecabedrijfstak. Van hotelmanager van een vijfsterrenhotel tot de kleine ondernemer op de hoek, het trendy restaurant of het sfeervolle café. Zij kunnen allen in aanmerking komen voor de titel "De Meest Markante Horecamanager” van een bepaalde regio.

Het gaat om ondernemers die niet alleen hun vak uitstekend verstaan, maar bovendien zich onderscheiden van hun collega-ondernemers. De criteria waaraan zij minimaal moeten voldoen zijn een financieel gezond bedrijf, een goed personeelsbeleid, een vorm van samenwerking met collega’s en een goede presentatie van bedrijf en product.

De jury bestond dit jaar uit voorzitter Guido van Woerkom (hoofddirecteur ANWB), Jeu Claes (directeur Koninklijk Horeca Nederland), Ben Rijgersberg (directeur SVH Onderwijscentrum), Marjon Prummel (hoofdredacteur Horeca Entree) Jules Paradijs (verslaggever Stan Huygens Journaal) en Michel Lambermon (Meest Markante Horecaondernemer 2002).

Alle genomineerden op een rijtje:

GRONINGEN
Bert Balk van Restaurant/zalencentrum Balk in Zuidhorn

Bert Balk is een bevlogen stimulator met hart voor zijn zaak en de gasten. Een man die vakkundig met veranderingen in de markt omspringt. Hij is creatief in het gebruik van verse en ambachtelijke producten in zijn bedrijf en is door zijn veelzijdigheid niet in een hokje te plaatsen is.

ZEELAND
Ria en Peter van Elswijk van grandcafé d’Ouwe Werf uit Veere

Een echtpaar dat continu vernieuwt. Een unieke combinatie van restaurant en kleding- c.q. giftshop onder één dak, in een monumentaal pand met een zeer eigentijdse uitstraling. De beperkingen van een oud monumentaal gebouw zijn omgezet in kansen, waarbij op sfeervolle wijze alle ruimtes zijn benut. Door een uniek puntensysteem, beschikken zij over zeer gemotiveerd personeel.

NOORD-BRABANT
Bob Hutten van Hutten Exclusieve Catering in Veghel

De jonge ondernemer wordt geprezen voor zijn durf en oog voor de persoonlijke ontwikkeling van zijn medewerkers. Hutten Exclusieve Catering onderscheidt zich door de culinaire veelzijdigheid in locaties en de verse, creatieve en ambachtelijke producten. Zijn persoonlijke benadering van personeel en gasten, zorgen voor een unieke ambiance in het bedrijf, dat daarmee toonaangevend is. Hij duidt de overheid op haar maatschappelijke rol en wijst ze op het aanpassen van wet- en regelgeving.

FRIESLAND
Thierry Kamminga van Café Cheers te Sneek

Thierry Kamminga slaagt erin een zeer brede doelgroep aan te spreken. Dit komt door de bijzondere sfeer die hij in het bedrijf heeft gebracht en waardoor hij klanten weet te binden. Na een bezoek aan Cheers kom je zeker terug! Thierry Kamminga voegt met eigen optredens als zanger een bijzondere dimensie toe aan Cheers. Door zijn enthousiasme is hij inmiddels wereldberoemd in Friesland.

FLEVOLAND
Irma en Arie van der Mee van pannenkoekenrestaurant DUBBEL-OP in Lelystad

Een echtpaar dat continu met vernieuwingen bezig is, met een grote maatschappelijke betrokkenheid. Dit uit zich onder andere in de vertegenwoordiging van de stichting Tegen Zinloos Geweld en gebruik van ouderwets gemalen meel voor hun pannenkoeken, waardoor zij rekening kunnen houden met enkele diëten. Iedere twee maanden wordt opnieuw ingericht met een educatief en maatschappelijk thema. DUBBEL-OP is gezinsvriendelijk, maar weet ook de zakelijke markt aan te spreken.

OVERIJSSEL
Edward Morshuis van café-zalen-partyservice Morshuis te Albergen

Een horecabedrijf met een eigenaar die de jury roemt vanwege zijn creativiteit en inventiviteit. Morshuis heeft de zaalaccommodatie geheel vernieuwd en uitgebreid met een tot in de puntjes doorgevoerd thema ‘Oud en Nieuw’. Van niets maak hij iets en alles is demontabel en voor meerdere doeleinden bruikbaar. Loyaliteit richting personeel en service naar gasten staan hoog in het vaandel.

GELDERLAND
Carel Oomes van bierspecialiteitencafé De Vlaamsche reus te Wageningen

De jury roemt zijn vakmanschap en grote betrokkenheid bij de branche en met name als leermeester en voorzitter van de Alliantie van Bier Tapperijen. De Vlaamsche Reus kenmerkt zich door een uitgebreide selectie aan nationale, internationale en zelfs antieke bieren. Als leermeester betrekt Carel Oomes zijn personeel en leerlingen bij het tot stand komen van lesmateriaal.

NOORD-HOLLAND
Peter en Brigitte den Ouden van IJssalon Vivaldi in Hoorn

Zelfs de pr-expert, die Vivaldi kreeg als Beste IJssalon 2003 kon niets voor hen betekenen. Peter en Brigitte den Ouden hadden zelf alles al een keer bedacht. Vivaldi is stimulerend, trendsettend en innoverend. Op het gebied van personeelsbeleid, hygiëne, verkoop en presentatie is dit een topbedrijf.

MIDDEN NEDERLAND
Rob en Marco Peek van uitgaanscentrum Brothers in Bunnik

De jury roemt de fantastische ambiance van Brothers en het perfecte gastheerschap van de gebroeders Peek. Brothers onderscheidt zich door de veelzijdigheid in thema’s en de aankleding van de zalen. Men beschikt over een eigen beveiligingsorganisatie met gecertificeerde portiers. De veiligheid voor bezoeker en personeel staat hoog in het vaandel. Brothers is door discobezoekers uitgeroepen tot ‘Populairste Discotheek van Nederland 2003’.

ZUID LIMBURG
Joop Rooding van Parkhotel Rooding in Valkenburg aan de Geul

De tomeloze inzet voor de gasten van zijn hotel staat centraal bij Joop Rooding. Door diens gastvrijheid neemt Parkhotel Rooding een belangrijke plaats in binnen het toerisme in Valkenburg. Zo’n 40% van de gasten keert veelvuldig terug. Rooding is communicatief zeer begaafd en heeft voor alles een oplossing. Juist in een periode waar men bang is voor een langdurige recessie, steekt hij zijn nek uit door ingrijpend in zijn bedrijf te gaan investeren, veranderen, vernieuwen en verbouwen.

ZUID-HOLLAND
Paul en Diana de Rooij van restaurant Paddle’s uit Waddinxveen

Rigoureus het roer omgooien toont lef en visie. In Paddle’s heeft men afscheid genomen van de traditionele menu’s. Ze noemen hun keuken ‘Oost ontmoet West’ en er worden zoveel mogelijk eetculturen met elkaar gecombineerd. Het eetgerei zijn eetstokjes in de vorm van een roeiriem en de inrichting sluit daar volledig op aan. De Rooij is tevens de stuwende kracht achter Wadd LekkeR, een culinair evenement in Waddinxveen.

DRENTHE
Marcel Udinga van Live in Appelscha, Verkeerspark Assen, Party Town Assen, en Alpen Party Express in Assen

De jury roemt de gedrevenheid en het veelzijdige ondernemerschap van Udinga. Er is een grote diversiteit aan horecabedrijven ontwikkeld, gericht op verschillende doelgroepen. Naar medewerkers en gasten wordt continue geluisterd om met behulp van die suggesties ideeën te ontwikkelen en aan te passen. Door een eigen TV-programma, Groeten uit Appelscha, is de PR goed op orde.

NOORD EN MIDDEN LIMBURG
Gerold van de Vrande van Herberg De Morgenstond in Griendtsveen

De jury roemt de rustieke ambiance van de Morgenstond en de aandacht voor de streekproducten, gecombineerd met het perfecte gastheerschap van Gerold van de Vrande. Hier proef je letterlijk en figuurlijk de streek. Juist omdat het er zo gewoon is, is de plek zo markant. Je waant je terug in de tijd, maar achter deze façade gaat een modern horecabedrijf schuil dat op eigentijdse wijze gerund wordt.

AMSTERDAM
Andreas Wolff van De IJsbreker uit Amsterdam

De jury roemt de informele sfeer en de maatschappelijke verantwoordelijkheden van Andreas Wolff. Ieder jaar organiseert het personeel van Muziekcentrum De IJsbreker een dagje uit voor verstandelijk gehandicapte bewoners van een gezinsvervangend tehuis. De PR wordt prima verzorgd via de website, direct marketing, maar ook door muzikale optredens. Wolff stimuleert zijn personeel met een open, vriendelijke stijl van leidinggeven, gericht op motivatie en eenheid in dienstverlening.