Dat zei een woordvoerder van de Amsterdamse afdeling van Koninklijk Horeca Nederland vrijdag. Het zijn volgens hem vooral gasten uit de Verenigde Staten, Japan en andere Aziatische landen die wegblijven. 'Die durven niet meer te vliegen.' Hotels in goedkopere prijsklasses merken er minder van, doordat die meer worden bezocht door Europeanen en groepen die al ver vantevoren hebben geboekt.
De hotels hebben de Amsterdamse VVV gevraagd hun campagne aan te passen. De promotie van de hoofdstad gaat zich nadrukkelijker op Europeanen richten, die minder gevoelig zijn voor de oorlogsdreiging. Volgens de horecaorganisatie merken ook restaurants en cafés in Amsterdam de gevolgen van de crisis in Irak, al is de terugloop minder sterk dan bij de hotels.
De verwachting is dat de bezetting nog verder daalt bij het uitbreken van de oorlog. 'Dan ligt de hotelbranche even op zijn gat', aldus de woordvoerder. Ook na de aanslagen op 11 september 2001 kregen de luxe hotels in Amsterdam het even zwaar te verduren. In de twee weken na de aanslag daalde de hotelbezetting met een kwart.