SABMiller koopt Italiaanse brouwer Peroni

Het Zuid-Afrikaanse bierconcern SABMiller neemt een meerderheidsbelang in Birra Peroni, de op een na grootste brouwer in Italië. Daarmee is een nieuwe stap gezet in het concentratieproces op de internationale biermarkt.

SABMiller maakte woensdag bekend in eerste instantie een belang tussen 51 en 60 procent te nemen in Birra Peroni. Het belang kan over drie tot vijf jaar groeien tot 80 à 100 procent. De prijs wordt gebaseerd op een totale waarde van het Italiaanse bedrijf van 563 miljoen euro. Birra Peroni had vorig jaar een omzet van 494 miljoen euro en een afzet van 4,4 miljoen hectoliter, goed voor een aandeel van ruim 25 procent op de Italiaanse biermarkt. Het merk Peroni is het meestverkochte bier in Italië met een aandeel van 12,5 procent. Daarnaast heeft de brouwer het 'premium'-merk Nastro Azzurro. Heineken heeft circa 35 procent van de Italiaanse biermarkt in handen, met onder meer het eigen merk en Birra Moretti.

Voor SABMiller is het de eerste grote aankoop in Europa. Het concern ontstond vorig jaar toen South African Breweries (SAB) de Amerikaanse brouwer Miller van Philip Morris overnam. SABMiller is van plan Peroni in de Verenigde Staten te introduceren.

SAB is al enkele jaren met Heineken en het Belgische Interbrew verwikkeld in een strijd om de tweede plaats op de wereldranglijst, achter het Amerikaanse Anheuser-Busch (met het merk Budweiser). Het Nederlandse concern sloeg begin deze maand een grote slag in Midden-Europa met de overname van de Oostenrijkse brouwer BBAG. Op enige afstand van de drie volgen de twee andere grote internationale bierproducenten, het Britse Scottish & Newcastle en het Deense Carlsberg.

SABMiller maakte woensdag bekend in eerste instantie een belang tussen 51 en 60 procent te nemen in Birra Peroni. Het belang kan over drie tot vijf jaar groeien tot 80 à 100 procent. De prijs wordt gebaseerd op een totale waarde van het Italiaanse bedrijf van 563 miljoen euro. Birra Peroni had vorig jaar een omzet van 494 miljoen euro en een afzet van 4,4 miljoen hectoliter, goed voor een aandeel van ruim 25 procent op de Italiaanse biermarkt. Het merk Peroni is het meestverkochte bier in Italië met een aandeel van 12,5 procent. Daarnaast heeft de brouwer het 'premium'-merk Nastro Azzurro. Heineken heeft circa 35 procent van de Italiaanse biermarkt in handen, met onder meer het eigen merk en Birra Moretti.

Voor SABMiller is het de eerste grote aankoop in Europa. Het concern ontstond vorig jaar toen South African Breweries (SAB) de Amerikaanse brouwer Miller van Philip Morris overnam. SABMiller is van plan Peroni in de Verenigde Staten te introduceren.

SAB is al enkele jaren met Heineken en het Belgische Interbrew verwikkeld in een strijd om de tweede plaats op de wereldranglijst, achter het Amerikaanse Anheuser-Busch (met het merk Budweiser). Het Nederlandse concern sloeg begin deze maand een grote slag in Midden-Europa met de overname van de Oostenrijkse brouwer BBAG. Op enige afstand van de drie volgen de twee andere grote internationale bierproducenten, het Britse Scottish & Newcastle en het Deense Carlsberg.