Diageo profiteert van vraag naar sterke dranken

Sterke verkoopprestaties van Johnnie Walker, Captain Morgan en Baileys hebben het Britse drankenconcern Diageo in 2003 een goed laatste halfjaar bezorgd. De winst voor belastingen bedroeg in deze periode, het eerste halfjaar in het gebroken boekjaar van Diageo, 1,26 miljard pond sterling (1,9 miljard euro) tegen een verlies van 208 miljoen pond in dezelfde periode van 2002.

De concernomzet zakte van 5,33 miljard tot 5,06 miljard pond (7,5 miljard euro). Dat was te wijten aan het wegvallen van de omzet van de hamburgerketen Burger King, die in 2002 is verkocht na aanhoudende slechte resultaten. De omzet bij Johnnie Walker steeg tien procent, bij Baileys achttien procent en bij Captain Morgan zelfs 31 procent. Vooral in de Verenigde Staten trok de verkoop van sterke drank flink aan door het herstel van de economie.

De concernomzet zakte van 5,33 miljard tot 5,06 miljard pond (7,5 miljard euro). Dat was te wijten aan het wegvallen van de omzet van de hamburgerketen Burger King, die in 2002 is verkocht na aanhoudende slechte resultaten. De omzet bij Johnnie Walker steeg tien procent, bij Baileys achttien procent en bij Captain Morgan zelfs 31 procent. Vooral in de Verenigde Staten trok de verkoop van sterke drank flink aan door het herstel van de economie.