'Horecabedrijven moeten samenwerken om te overleven

Horecabedrijven moeten meer samenwerken om het hoofd boven water te houden volgens het bedrijfschap Horeca en Catering. De laatste jaren is een duidelijk een trend van schaalvergroting in de horeca te zien. Om te overleven kopen kleine ondernemers vaker gezamenlijk producten in, boeken tezamen een artiest voor hun podia en stemmen hun marketing op elkaar af.

,,Door de slechte economische ontwikkelingen worden kleinere ondernemers zonder meer nog sterker bij elkaar gedreven. Ondernemers die het nu alleen gaan proberen met een café of restaurant, redden het vaak niet meer'', stelde W. Waninge van het bedrijfschap zondag. De jaarlijkse vakbeurs Horecava wordt maandag geopend in de Amsterdamse RAI. Daar presenteert het bedrijfschap de laatste ontwikkelingen in de sector.
Het afgelopen jaar hebben hotels, restaurants, cafetaria's en cafés volgens het bedrijfschap 2 procent minder omzet gedraaid in vergelijking met 2002. Gecorrigeerd voor prijsverhogingen blijken de bestedingen in de horeca te zijn teruggelopen met ruim 4 procent.
Ook in 2004 zullen consumenten minder vaak buiten de deur eten of een drankje drinken. ,,De gestegen pensioen- en ziektekostenpremies werken ook door in de uitgaven in het café en het restaurant'', stelt Waninge. De omzet zal dit jaar wel 1,5 procent stijgen, maar deze groei is volledig toe te schrijven aan de verwachte prijsverhoging van 2 procent. De klandizie loopt 0,5 procent terug. ,,Mede onder druk van internationale ketenvorming en machtsconcentraties bij toeleveranciers is het verstandig om nu meer samen te werken'', meent Waninge. Zo zouden cafetaria's hun inkoopkosten met 0,5 tot 1,5 procent kunnen verlagen door zich als een collectief te presenteren naar een leverancier. Bij samenwerkende restaurants kunnen de inkoopkosten wel 3 procent lager uitvallen dan bij collega's die alleen staan tegenover hun leverancier.
Brancheorganisatie Koninklijk Horeca Nederland (KHN) pleit in de eindejaarsuitgave van zijn maandblad ook voor samenwerking. KHN-directeur J. Claes waarschuwt zijn leden dat hen anders hetzelfde lot wacht als de aloude groenteboer of melkman. ,,Grote ketens komen en nemen kleine over of schuiven ze aan de kant. In de horeca is dat niet nodig, maar dan moeten de ondernemers wel openstaan voor samenwerking.''