nieuws

Eierbal over tien jaar nog populair in Noord-Nederland

Horeca

De Noordelijke consument is gek op eierballen. Dat stelt Koenraad Winter van de regionale horecagroothandel ActiFood uit Oosterwolde tijdens de Horesca. ‘Vooral in Groningen vormt de eierbal voor veel cafetariahouders een belangrijk product in hun snackassortiment. Over pakweg tien jaar is dat nog steeds het geval’.

Maar er zijn volgens Winter meer regionale verschillende merkbaar met andere delen van ons land. Winter: ‘Op het gebied van kruiden is de kruidnagel populair in Noord-Nederland. Dat is al jaren zo. Wat betreft sauzen houden noordelingen meer van grove en pittige sauzen. Zuiderlingen hebben een voorkeur voor zoetere sauzen. Op het gebied van groente zijn geen opvallende verschillen merkbaar.’

De economische situatie zorgt bij veel cafetariahouders in de Noordelijke provincies voor een aanpassing van hun snackassortiment. Winter: ‘Wij merken dat de verkoop van duurdere snacks zoals kipproducten en loempia’s aan cafetariahouders daalt. Waar horecaondernemers wel voor in de buidel tasten, zijn broodproducten. Dit vanwege het gezondheidsaspect.’

Maar er zijn volgens Winter meer regionale verschillende merkbaar met andere delen van ons land. Winter: ‘Op het gebied van kruiden is de kruidnagel populair in Noord-Nederland. Dat is al jaren zo. Wat betreft sauzen houden noordelingen meer van grove en pittige sauzen. Zuiderlingen hebben een voorkeur voor zoetere sauzen. Op het gebied van groente zijn geen opvallende verschillen merkbaar.’

De economische situatie zorgt bij veel cafetariahouders in de Noordelijke provincies voor een aanpassing van hun snackassortiment. Winter: ‘Wij merken dat de verkoop van duurdere snacks zoals kipproducten en loempia’s aan cafetariahouders daalt. Waar horecaondernemers wel voor in de buidel tasten, zijn broodproducten. Dit vanwege het gezondheidsaspect.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels