nieuws

Horecaman omzeilt wet met nieuwe drankjes

Horeca

Paul van Dijk exploitant van twee discotheken op Texel brengt samen met drankenproducent Siebrand BV in Kampen een nieuwe drankenlijn op de markt. De strikte toepassing van de Drank- en Horecawet was volgens de discotheekeigenaar aanleiding om de nieuwe lichtalcoholische dranken te ontwikkelen.

Onder de naam 16-up Drinks Texel, zijn twaalf dranken ontwikkeld die hetzelfde smaken als likeuren van bekende merken als Rode Vodka, Malibu, Pisang Ambon en Safari, maar het maximum alcoholpercentage is slechts 14,5 procent, waardoor ze niet sterk-, maar lichtalcoholisch zijn. Volgens de Drank- en Horecawet mogen ze daardoor in uitgaansgelegenheden worden geschonken aan zestien- en zeventienjarigen.

Paul van Dijk kreeg vorig jaar vier boetes van de Keuringsdienst van Waren, nadat controleurs in zijn discotheken pubers van zestien en zeventien met sterke drank hadden aangetroffen. Exploitanten zijn volgens de wet in zo’n geval strafbaar, tot ongenoegen van horeca-ondernemers.

‘Met het opzetten van een eigen lichtalcoholische drankenlijn hoopt Van Dijk een probaat middel tegen de toepassing van Drank- en Horecawet te hebben gevonden’, aldus de Texelse Courant.

Van Dijk wil zijn nieuwe lijn presenteren tijdens de Horecabeurs die op dinsdag 16 maart wordt gehouden in de Burgemeester De Koninghal in Den Burg op Texel. Na het eiland veroverd te hebben is de rest van Nederland aan de beurt.

Het bedrijf en de Koger ondernemer zijn in onderhandeling met grote distributeurs als Heineken, Interbrew en Hanos om de nieuwe dranken landelijk te distribueren. Volgens Van Dijk is er onder exploitanten van andere grote discotheken veel belangstelling voor 16-up. Lukt het niet met een distributeur een deal te sluiten, dan wil Van Dijk de distributie desnoods zelf ter hand nemen. Siebrand heeft eveneens diverse distributiekanalen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels