consortium hco2 ziet af van koop cruiseschip

De sanering van het asbest aan boord van het cruiseschip SS Rotterdam gaat te veel kosten. Daarom ziet het consortium HCO2 onder leiding van Fortis Bank af van koop van het schip. HCO2, naast Fortis ook Hospitality Support Group (HSG), had grootse plannen met het voormalige cruiseschip van de Holland Amerika Lijn. Het consortium wilde er een drijvend hotel van maken met 250 kamers, zalen voor congressen, restaurants en een theater.

Het bedrijf kreeg het schip in augustus vorig jaar in handen als onderpand na het faillissement van RDM. Op het schip rust een schuld van 70 miljoen euro.

Volgens de gemeente zijn er, na het afhaken van HC02, nog drie serieuze belangstellenden. Een daarvan is een Amsterdamse ondernemer, die tot nu toe het hoogste bod zou hebben uitgebracht. Het streven is om nog deze zomer de onderhandelingen af te ronden en daardoor wordt duidelijk of het voormalig vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn eindigt als attractie aan de kade van Katendrecht of wordt geveild door de curator.

Volgens HCO2 zou een volledige sanering van het giftige asbest tussen de 10 en 15 miljoen euro kosten. De wederopbouw daarna beloopt nog eens tussen de 15 en 20 miljoen euro. Volgens directeur Jan Roersma van HCO2 is de asbest verwerkt in vrijwel alle onderdelen van het schip ,,In de luchtleidingen, de dekvloeren, de wanden overal. We wilden het heel graag. Je krijgt maar een keer zo'n kans met zo'n bijzonder schip.''

Het cruiseschip is een van de drie onderpanden die het havenbedrijf afgelopen zomer kreeg nadat de vroegere RDM-eigenaar Joep van den Nieuwenhuyzen een aantal bankleningen niet had terugbetaald. De toenmalige directeur van het havenbedrijf had zich garant gesteld voor die leningen. De twee andere onderpanden gingen eerder over de kop. Mocht zich geen nieuwe eigenaar aandienen, dan dreigt sloop van de ss Rotterdam. In dat geval moet het Havenbedrijf wel opdraaien voor de kosten van de asbestverwijdering, omdat schepen volgens een internationale conventie anders niet naar de sloop mogen.