Dramatisch omzetverlies eetcafés door nieuwe winkelstraat

De aanleg van een mooie, nieuwe winkelstraat kost een Nijmeegse horeca-ondernemer klanten. Waar al het winkelende publiek in de Keizerstad vroeger langs zijn zaken kwam, lopen ze nu een andere route. De ondernemer eist voor de Raad van State een schadevergoeding.

Ondernemer A. Schischke heeft drie eetcafés aan de rand van het centrum van Nijmegen. Door de aanleg van een nieuwe winkelstraat komt het winkelpubliek niet meer langs, de bussen stoppen niet meer in de buurt, terwijl ook het autoverkeer een andere weg kiest. Dit leidt bij de ondernemer tot een fors verlies aan klandizie.

De ondernemer had het volgens dagblad De Gelderlander toch al zwaar te verduren. De aanleg van de winkelstraat en een museum zorgden voor jarenlange werkzaamheden voor de deur. Voor twee jaar omzetverlies heeft hij inmiddels compensatie ontvangen van de gemeente. Voor een derde jaar, 2001, kunnen ondernemer en gemeente geen overeenstemming bereiken.

Laatste loodjes
Volgens de gemeente zijn in dat jaar slechts de laatste loodjes van de werkzaamheden afgerond en dat kan niet tot noemenswaardige omzetschade hebben geleid. De ondernemer stelt echter wel degelijk veel last te hebben gehad van klantenverlies. De drie eetcafés kampen inderdaad nog altijd met omzetverliezen.
Omdat de situatie rond de cafés definitief is gewijzigd had de schade moeten worden beoordeeld aan de hand van de omzetcijfers van voor 1999 en niet van die na 2001, zo betoogde de advocaat van Schischke in Den Haag voor de Raad van State. Het betreft een hoger beroep, de rechtbank in Arnhem wees de claim eerder al van de hand.