Zeeland heeft creatieve ondernemers nodig

Ondernemers in de horeca en recreatiesector in Zeeland moeten creatiever en actiever worden, om zo de terugloop van het aantal toeristen te stoppen. Dat zegt Margot Tempelman van het Zeeuws Bureau voor Toerisme.

Het aantal toeristen in Zeeland daalt jaarlijks. Volgens Tempelman mede als gevolg van de prijzen voor een verblijf in de waterrijke provincie. Tempelman in BN/DeStem: ‘De prijs-kwaliteit-verhouding staat onder druk. Natuurlijk is Turkije een concurrent. Dat kun je niet ontkennen. Als je die dumpprijzen ziet en je weet dat je in het hoogseizoen voor een redelijke vakantiebungalow in Zeeland 1.200 euro betaalt, moet je beseffen dat je wat goeds moet bieden.’

Tempelman vervolgt. ‘En niet zomaar raak kunt vragen. Ik hoorde onlangs van een toerist dat in Domburg de prijzen op de terrassen aanzienlijk gezakt zijn. De koffie is stukken goedkoper geworden. Prima. Ondernemers moeten inzien dat ook prijzen niet van elastiek zijn.’

De zegsvrouw van het toerismebureau vindt dat Zeeland zich beter moet verkopen. ‘Zeeland is meer dan zee, water en zon. Dat moeten we samen uitdragen. Er zijn nog teveel ondernemers die op hun eigen bedrijf gericht zijn. We moeten met zijn allen het product Zeeland aanprijzen. ‘

Ondernemers moeten vooral creatiever en actiever worden, vindt Tempelman. ‘We moeten inderdaad actiever worden. Dit wordt een cruciaal jaar.’ Daarom vindt er momenteel een onderzoek plaats naar de huidige stand van zaken van het toerisme in Zeeland. Volgend jaar worden de bevindingen gepresenteerd.