Chaotische lakenwissel grote hotelketens

Grote hotelketens verschillen enorm in hoe vaak ze bedlakens vervangen. Gevolg is dat ze onderzoek gaan doen onder gasten naar de beste verversfrequentie. Aanleiding is een publicatie van Usatoday.com over het vernieuwen van de lakens in grote hotelketens.

Zo verversen onder meer Le Meridien, Sheraton, St. Regis, The Ritz-Carlton en Westin de bedlakens dagelijks. Marriott en Renaissance doen dat om de drie dagen, terwijl Hyatt pas op de vierde dag van een hotelverblijf de lakens vervangt. Bij Best Western en Holiday Inn verschilt het per locatie.

Veel hotels die niet dagelijks de lakens verversen zeggen dat gasten bij de balie kunnen aangeven dat ze iedere dag nieuwe lakens willen hebben. De hotels stellen te kiezen voor een dergelijk systeem omdat dit milieuvriendelijker zou zijn. Zo levert het een flinke waterbesparing op.

Volgens hoofdredacteur Jeff Weinstein van het gezaghebbende Amerikaanse vakblad Hotels Magazine is het echter puur een financiële kwestie. Minder wassen bespaart veel geld, aldus Weinstein. Grote ketens met meer dan 40.000 gasten per jaar besparen volgens hem miljoenen dollars.

Een woordvoerder van de American Hotel & Lodging Association denkt dat de reden van hotels om niet dagelijks lakens te verversen zowel een financiële als een milieu kwestie is. Hij adviseert hotels die om de drie dagen verversen de gasten duidelijker te vertellen dat dit een positief effect heeft op het milieu.