nieuws

Booming business voor Liquidatietoer

Horeca

De een zijn dood is de ander zijn brood. Excursiebedrijf Aemstel Producties organisator van de zogeheten Liquidatietoer in Amsterdam kreeg deze week tientallen aanmeldingen uit binnen- en buitenland voor een rondgang langs plekken in de hoofdstad waar criminelen het loodje legden onder vijandelijk vuur.

Het begon in december vorig jaar met de fietstocht langs liquidatieplekken in Amsterdam. Inmiddels hebben ongeveer duizend mensen de tocht à 30 euro (inclusief fiets, exclusief afsluitend moorddiner) gemaakt.

Deze week, met tot nu toe drie liquidaties, houdt de telefoon bij het bureau niet op met rinkelen. ,,We hebben zelfs contacten met reisbureaus uit Engeland en Duitsland,” zegt Raoul Serrée van het bedrijf. ,,Dat komt waarschijnlijk vooral door de internationale aandacht voor de herdenking van Theo van Gogh maar ook door de jongste liquidaties. Bedrijven zoeken een uitje voor het personeel met de feestdagen. Dus de timing is voor ons bijzonder goed.”

De moord op de cineast is overigens niet opgenomen in het rijtje plaatsen. Wel voert de tocht langs kantoren en eindbestemmingen van vermoorde advocaten, vastgoedhandelaren en drugsbaronnen. Bij elkaar zijn dat zeven plekken op de Wallen, de grachtengordel, de Dam en in Amsterdam-Zuid.

Serrée noemt de tocht en het jongste golfje van belangstelling zelf ,,luguber. Zeker. Maar we moesten als excursiebureau iets. Door de liquidaties werd Amsterdam minder populair. Op deze manier buigen we het om tot iets positiefs. Het is een informatieve toer. We maken op de plaatsen van de afrekeningen geen grappen of zo.”

Overigens signaleert Serrée onder deelnemers opvallend veel advocaten uit het oosten des lands. ,,Die vinden het spannend en willen het Wilde Westen in Amsterdam bekijken”, zegt de organisator. ,,Het gaat er daar natuurlijk een stuk rustiger aan toe dan hier.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels