Het onderzoek is een opstapje naar een nieuwe campagne voor de nieuwe Schijf van Vijf. Nadat vorig jaar deze hernieuwde voedingsschijf gelanceerd werd bij diëtisten en andere ,,intermediairs'', wil het Voedingscentrum deze hulp voor gezond eten met een tv-campagne vanaf december ook bij het publiek meer bekendheid geven.
Volgens het Voedingscentrum weten ,,maar bitter weinig mensen'' wat gezond eten precies is. Slechts een kwart weet bijvoorbeeld dat variatie in voedsel hiervoor belangrijk is. Bij de campagne hoort daarom de 'Eet jij gezond'-test, waar Nederlanders zelf hun eetpatroon kunnen zoeken.
De Schijf van Vijf, die als begrip volgens de enquête bij inmiddels 91 procent van de Nederlanders een belletje doet rinkelen, stamt uit 1953. Na wat tussentijdse toevoegingen als de Maaltijdschijf (1981) en de Voedingswijzer (1991) friste het Voedingscentrum de oude schijf vorig jaar op met vijf regels voor gezond eten, zoals eet gevarieerd en niet te veel.