nieuws

Portret nieuwe topman Heineken

Horeca

Hij is jong, 43, groot geworden in de Heinekenstal en Belg. De nieuwe topman van bierbrouwer Heineken heet Jean François van Boxmeer. Van Boxmeer is al sinds 2001 lid van de raad van bestuur en vooral actief geweest bij buitenlandse vestigingen van Heineken.

Daarmee is zijn achtergrond vergelijkbaar met die van zijn voorgangers Karel Vuursteen en Thony Ruys. Ook zij verdienden hun sporen vooral buiten Amsterdam of Zoeterwoude.

Sinds 1984 is Van Boxmeer, van huis uit econoom, bij Heineken. Als trainee kreeg hij direct een speciaal project in het buitenland, Kameroen. Daarna kwam Van Boxmeer als manager te werken in Rwanda en de Democratische Republiek Congo. Sinds 1996 is hij weer terug in Europa en gaf leiding aan de Poolse brouwerij Zywieck. Hij werd in 2000 topman van Heineken Italië.

Gezien zijn leeftijd en nationaliteit is de keuze wel verrassend. Het komt niet vaak voor dat iemand van 43 jaar bestuursvoorzitter wordt van een concern met een omzet van meer dan 10 miljard euro en wereldwijd 40.000 medewerkers. Dit geldt zeker voor Heineken dat bekend staat als traditioneel en behoudend. Met de komst van Van Boxmeer neemt de brouwerij die met Freddy Heineken aan het roer wereldfaam kreeg, weer meer afstand van zijn Nederlandse achtergrond. Van Boxmeer heeft vooral indruk gemaakt met zijn leidende rol bij de overname van de Oostenrijkse brouwer BBAG (Brau Union).

Volgens analist Peter van der Lely van Iris was dat een knap staaltje ondernemerschap. ‘Hij wist met een overtuigend verhaal de sceptische Oostenrijkse aandeelhouders over de streep te trekken.’

De gefaseerde miljardenovername wordt alom als een succes gezien. In het afgelopen verslagjaar bleek dat de integratie van Heineken en BBAG al 8 miljoen euro aan kostenbesparingen heeft opgeleverd. Bovendien heeft hij veel kennis van de Russische markt, waar Heineken veel van verwacht.

Met de keuze voor Van Boxmeer lijkt het er volgens Van der Lely op dat Heineken zich meer dan voorheen gaat richten op acquisities. Op de biermarkt vindt momenteel een felle strijd plaats waarbij de Amsterdamse brouwer zowel in Zuid-Amerika als in groeimarkt China de concurrentie voor heeft moeten laten gaan. Inmiddels is het concern, met een productie van 99 miljoen hectoliter, gezakt naar de vierde plaats in de wereld van de bierproducenten. Concurrenten als Interbrew (nu InBev) en SAB (SABMiller) zijn harder gegroeid door grootschalige krachtenbundelingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels