De Keizerskroon geeft smaaklessen aan jeugd

Hotel De Keizerskroon in Apeldoorn heeft een basisles van de marketing goed begrepen. Haal je klanten jong binnen en je maakt kans op een leven lang omzet. Het fameuze hotel werkte afgelopen week mee aan smaaklessen voor een basisschool. 'Wat is dat? Peterselie?

Het hotel en chef-kok Steven Sykes werkten mee aan de landelijke campagne 'Zeg vaker nee' tegen overgewicht bij kinderen. 'Bij kinderen wordt de smaak ontwikkeld en overgewicht begint op steeds jongere leeftijd. Het is belangrijk dat kinderen weten dat gezonde voeding ook lekker kan zijn', zegt juf Jeronimus van een groep vijf.

Dus laat Steven Sykes bakjes en schaaltjes met allerlei lekkernijen rondgaan. 'Wat is dat?', vraagt hij. 'Peterselie?', gokt een kind. Het blijkt te gaan om zeekraal uit de zee bij het waddeneiland Ameland. Het gebrek aan kennis van voeding bij de kinderen blijkt voortdurend. Witlof wordt nog door veel kinderen herkend, maar bij radijsjes en rettich geeft het overgrote deel van de kinderen niet thuis.