nieuws

Structuur voor gestresste werknemers

Horeca

Gebrek aan overzicht en spullen die kwijt zijn veroorzaken ‘chaotiserings-spiraal’Uit nieuw onderzoek van TNO Arbeid blijkt dat jaarlijks honderdduizenden werknemers in Nederland gezondheidsklachten krijgen door stress op het werk. De kosten die dit met zich meebrengt lopen in de miljarden. Hoewel de precieze oorzaken van de stress zeer uiteenlopend zijn, lijkt het evident dat er nodig iets aan de stress-epidemie gedaan moet worden. Trainingsbureau Organize yourself weet wat de eerste stap is: werknemers leren hun werkplek beter te organiseren.

“Het negatieve effect van een ongeorganiseerde werkplek is enorm,” zegt professional organizer Arjan Dokman. “De rommel en het gebrek aan overzicht belemmeren het plezier dat mensen aan hun werk beleven, en ook voor de productiviteit is het niet best. Veel werkende mensen besteden ongemerkt vele uren aan het zoeken van kwijtgeraakte documenten, aan het doorspitten van stapels papier en overvolle e-mailboxen.” Is een dergelijk zoekproces eenmaal aan de gang, dan wordt het van kwaad tot erger. “Het is vaak een negatieve spiraal van chaotisering”, aldus Dokman, directeur van het organizing-bureau Organize yourself. “Meer tijd kwijt met zoeken betekent minder tijd voor het eigenlijke werk, en minder tijd om spullen op de werkplek op orde te houden. Nog meer chaos, nog meer zoeken… Voor je het weet, is de aanvankelijke frustratie uitgelopen op langdurige stress, overspannenheid, of burn-out. En zit je eenmaal ziek thuis, dan heb je ook nog het vooruitzicht op terugkeren naar die chaotische werkplek. Niet bepaald drempelverlagend voor zieke werknemers.”

Organize yourself helpt gestresste werknemers structuur aan te brengen. “Met directe ondersteuning van onze kant kan een werkplek weer optimaal op orde worden gebracht,” legt Dokman uit, “en dan bedoel ik niet zozeer ‘netjes’ maar ‘gestructureerd’, een omgeving waarin je je prettig voelt en waar je goed aan de slag kunt zonder gek te worden van de rommel, de stapels en de gele memootjes. De noodzaak voor overzicht wordt nog altijd groter, zeker nu er op alle fronten steeds meer op ons afkomt. Om dat alles beter te structureren, geven we workshops bij bedrijven en overheden, begeleiden we gestresste en ook zieke werknemers individueel, en ondersteunen we mensen thuis. Onze klanten weten inmiddels hoe zinvol het is een professional in de arm te nemen om samen de werkplek beter georganiseerd te krijgen. Het zorgt ervoor dat de aandacht weer kan uitgaan naar het werk zelf, en dat komt zowel de productiviteit als het plezier in het werk ten goede. Met minder gezondheidsklachten!”Wilt u meer informatie over de organizing-trainingen van Organize yourself, kijk dan op www.organiserenkunjeleren.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels