Dat meldt het Bedrijfschap Horeca en Catering na onderzoek onder honderd contractcateringbedrijven. 51 Procent heeft de afgelopen drie jaar een productvernieuwing doorgevoerd. Het bedrijfsconcept werd in 29 procent van de gevallen vernieuwd. Dat zelfde geldt voor interne bedrijfsprocessen. Samenwerking met anderen scoorde slechts 13 procent op de vraag Heeft u in de afgelopen drie jaar vernieuwingen doorgevoerd?
Verder blijkt dat contractcateraars voornamelijk hebben geïnvesteerd in verbouwingen en inventaris. Dit is inclusief renovatie, inrichting en uitstraling. Derde op de ‘investeringsranglijst’ staat keukenapparatuur, gevolgd door personeel en onroerend goed. Daarna komen de groepen ict, vervoersmiddelen, marketing en assortiment.
Cateraars erkennen het belang van innovatie. De helft van hen is het geheel of in belangrijke mate eens met de stelling Innovatie of vernieuwing is een must voor de continuïteit van mijn onderneming. Slechts drie op de tien ondernemers hechten geen waarde aan innovatie voor de continuïteit.