nieuws

De FZ-nieuwsbrief KomkommerKolom

Horeca

In de vorige FZ-nieuwsbrief stond een tranentrekkend stukje over de onvermijdelijke komkommertijd. Het nieuws lijkt ook echt met vakantie te zijn, maar wat is het dan leuk dat er collega’s zijn die meedenken. Marga Groot Zwaaftink directeur van CommGres kwam met het briljante idee voor een KomkommerKolom. Dus tijdens de vakantieweken iedere week een column van een branchegenoot. Marga bijt zelf het spits af.

Zomermaanden, dromen maanden

Ik weet niet hoe het er voor jou uitziet, maar ik vind het heerlijk, die KK tijd! Niet dat ik het niet druk heb, dat gelukkig wel. Maar iedereen is veel relaxter, laat zijn zonnige kant zien. En….de telefoon en e-mail onderbreekt je minder. Kortom, je kunt lekker doorwerken en hebt tijd over om eens te dromen, te surfen, nieuwe bladen te lezen. Inspiratie opdoen! Als ik niet oppas klik ik zo een middag rond van de ene ‘grappige’ naar de andere ‘interessante’ site.

En waar leidt dat dan naartoe? Eerst lijkt het nergens naartoe. Maar het gekke is dat ik na de zomer regelmatig ideeën, die ik in de zomer kreeg, concreet zie worden. Zou de menselijke brein dan zo werken dat ‘dromen’ productief is? Ik geloof het zeker!

In onze evenementen branche is inspiratie cruciaal. En zeker in de hoek waar ik in zit; congressen. Saaie congressen zijn er tenslotte al genoeg! Als ik terugkijk naar de eerste helft van dit jaar, zie ik veel voorbeelden hiervan. Een positieve uitzondering is: Pinc. (www.pinc.nl).

Laten we na de zomer nu eens meer van dit soort congressen met impact maken! Inspirerende sprekers, die je echt raken, aan het denken zetten. En daardoor ook een sfeer creëren waardoor deelnemers open staan en elkaar gemakkelijk vinden.

Hoe bereik je dat? Ik denk met passie voor je congres. Niet loslaten tot je de inhoudelijke angel hebt en op het congres het lef hebben om tot het randje te gaan. Dat vraagt veel voorbereiding. Kritisch zijn: wat is nu echt de toegevoegde waarde van dit congres, waarmee raken we de deelnemer?

Ik kom regelmatig tegen dat de locatie al geboekt is maar de doelstelling van de bijeenkomst niet bekend is! Typisch toch want voor het bedrag dat een congres kost, kun je ook een mooie advertentie inkopen! En daar wordt over het algemeen wel heel goed over het doel nagedacht! En dat is nu ook de crux van een congres: wat willen we bereiken? Geen gemakkelijke vraag. Maar alleen met het antwoord op deze vraag, kun je een congres laten slagen. En succesvol laten zijn in de (op)bouw van je merk, bedrijf, klantcontact!

Ik wens een ieder mooie dromen en veel inspiratie toe!

KK top 5

openbc.comOnline netwerk dat voor mij zakelijk zeker werkt. Daarnaast is het gewoon leuk om te lezen hoe mensen ‘ik zoek’ en ‘ik bied aan’ invullen en dan hun website te bekijken.

BNR.nlIn de Elevator (BNR) worden startende ondernemers of ondernemers die geld nodig hebben voor uitbreiding van het bedrijf of een nieuw project aan de tand gevoeld over hun idee, de uitvoering, hun toekomstplannen en alles wat er verder bij komt kijken. Inspirerend om zo’n uitzending via internet eens te beluisteren. Geeft inspiratie hoe ondernemers tegen zaken aankijken, nieuwe invalshoeken.

Debat.nlSteeds op zoek naar nieuwe insteken om informatie op een verfrissende manier te brengen tijdens congressen, kwam ik deze site tegen. ‘Communiceren is heel dicht lang elkaar heen praten’ vond ik daar als slogan. Volgens mij de spijker op zijn kop.

Villa.nlMooie site waar je huizen in Frankrijk kunt boeken. En..heerlijk dromen over het idee naar welk huis je ooit nog eens op vakantie gaat uit de ‘Section Royal’

vpro.nl/programma/zomergastenvpro.nl/programma/zomergastenKK tijd, niks op tv tijd…Nou vind ik dat het hele jaar al. Juist in de zomer komt mijn favoriet: Zomergasten! De VPRO heeft allerlei fragmenten op zijn website staan. Heerlijk om nog eens terug te kijken welke fragmenten Theo Maassen had geselecteerd, en alvast vooruit te blikken op wat komen gaat zondag!

Marga Groot ZwaaftinkDirecteurwww.CommGres.commarga@commgres.com

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels