Consument ontevreden over dichte winkels op zondag

SLAGERSWERELD - Consumenten zijn massaal ontevreden over de gebrekkige openingstijden van supermarkten op zondag.

Klanten zijn zeer opgetogen over de goede bereikbaarheid, maar hekelen naast de zondagsopenstelling ook het gebrek aan innovaties in de supermarkt.
Dat blijkt uit klanttevredenheidsonderzoek van de onderzoeksbureaus Alta en trendbox, deze week gepubliceerd in distrifood. De supermarkten zijn in het onderzoek onder ruim duizend consumenten beoordeeld op 38 aspecten. Klanten zeggen de openstelling op zondag belangrijk te vinden, maar vinden dat supermarkten op dit vlak slecht scoren. Supermarkten moeten volgens de klant strijden voor ruimere openingstijden op de zondag.

Geen plezier
Bijna 60 procent van de Nederlanders zegt niet tot weinig plezier te beleven aan een bezoek aan de supermarkt. De afhandeling van klachten wordt door consumenten als belangrijkste aspect in de winkel gezien. Nederlanders zijn over het algemeen redelijk tevreden over de prestaties van hun super op dit vlak. De klant hecht daarentegen totaal geen waarde aan de commercials op radio en tv en de eerlijkheid van het supermarkt-personeel.
Klanten zijn goed te spreken over de bereikbaarheid van de supermarkt. In de meeste gevallen is de supermarkt niet ver van huis verwijderd en is zowel de locatie als de bereikbaarheid goed verzorgd. De breedte en het assortiment en de afwisseling in het aantal acties kunnen de klant eveneens bekoren. Over de parkeermogelijkheden hebben klanten over het algemeen niet te klagen.