'Gamma kan leren van aanpak Ikea

DOETINCHEM - Gamma moet zich ontwikkelen van een bouwmarkt waar mensen hun boodschappenlijstje komen afwerken naar een winkelketen met meer beleving. Daarbij kan de bouwmarktonderneming lessen leren van meubelgigant Ikea.

Dat zegt de nieuwe formuledirecteur van Gamma Nederland, Rob van den Noort in het vakblad Mix. Die stapte onlangs over van Ikea naar de bouwmarktbranche. 'Ik pretendeer helemaal niet dat ik vanuit Ikea weet hoe het moet en dat ik dat hier wel even kom doen. Je kunt van een Gamma nooit een kleine Ikea maken. Maar ik zie wel kansen op het gebied van beleving.'

Van den Noort noemt Gammeen winkel waar mensen alleen het boodschappenlijstje komen uitwerken. 'En dat is jammer. Ikea is een destination. Mensen gaan 'lekker naar Ikea', in verschillende fasen van hun koopproces. En daar zouden we bij Gamma ook meer op kunnen mikken. De mensen alternatieve menu's aanbieden ter inspiratie, want we hebben ingrediënten genoeg.'