Ad van Geloven koopt Mora

Ad van Geloven koopt Mora

Snackproducent Ad van Geloven wil Mora kopen van voedingsmiddelenproducent Unilever. Gesprekken daarover zijn in een vergevorderd stadium, aldus Unilever dinsdag. Hoeveel Mora moet opbrengen, maken beide partijen vooralsnog niet bekend. Volgens een woordvoerster van Unilever komt dat wellicht als de overeenkomst definitief is.

Bij Mora werken ongeveer zeshonderd mensen. Verder gaan er twee fabrieken, marketing- en verkoopactiviteiten over naar Ad van Geloven, dat onderdeel uitmaakt van Egeria. Mora boekt een jaarlijkse omzet van ongeveer 100 miljoen euro.

Uit deponeringen bij de Kamer van Koophandel blijkt dat het bedrijf in de jaren 2001 tot en met 2003 verlies heeft gemaakt. In 2001 was er een nettoverlies van 1,1 miljoen euro, in 2002 was dat 1,4 miljoen euro en een jaar later 612 miljoen euro. Ad van Geloven boekte in 2003 een omzet van ongeveer 62 miljoen euro.

Begin vorig jaar werd een nieuw bedrijf opgericht, waar onder meer Ad van Geloven, Van Lieshout Snacks, en Hebro Gerechten onder vallen. Die onderneming met de naam Advang Holding boekte in 10 maanden tot eind 2004 een omzet van 57 miljoen euro en een nettowinst van 542.000 euro.

In 1989 verkocht de opzichter zijn onderneming aan het Britse voedingsmiddelenbedrijf Hazelwood. In 2001 stapten de drie participatiebedrijven Gilde, Parcom en Rabo Participaties in. Twee jaar later verkochten ze het bedrijf aan investeringsbedrijf Egeria.

Unilever zette Mora begin september te koop. De frituursnacks van Mora bieden onvoldoende schaalvoordelen met de andere bedrijven in Europa, meent Unilever. Mora werd in 1995 volledig eigendom van Unilever. Het voedingsmiddelenbedrijf had sinds 1990 al een aandeel van 49 procent in het bedrijf.

Een woordvoerster van Unilever verklaarde dat de verkoop van Mora los staat van een onderzoek naar de strategische toekomstmogelijkheden van de andere diepvriesactiviteiten. Daarbij houdt het bedrijf merken als Iglo, Findus en BirdsEye in elf West-Europese landen tegen het licht.