IENS verrast over Habbekratskrant van Albert Heijn

IENS Independent Index is verbolgen over de Habbekratskrant van Albert Heijn. Het gidsenbedrijf uit Amsterdam bracht in december 2003 de budgetgids Habbekrats uit, vol tips over goedkope adresjes om te eten, overnachten en winkelen. 'Albert Heijn misbruikt onze naam en ons concept', meldt Simone Brummelhuis.

Deze week verspreidt AH de Habbekratskrant onder vijf miljoen huishoudens. Voor IENS een niet meer terug te draaien verspreiding. Brummelhuis: ‘De verspreiding van deze week verbieden is onmogelijk. Wel wil ik voorkomen dat Albert Heijn nogmaals de fout ingaat. Ze misbruiken onze naam en ons concept. Wij hebben lang nagedacht over deze naam en dit concept en dan komt Albert Heijn ineens met zoiets. Echt onbegrijpelijk dat ze zo in de fout gaan in dit hedendaagse informatietijdperk.’

Zuur voor IENS is dat het de naam nog niet officieel heeft vastgelegd. Een rechtszaak tegen het machtige supermarktbedrijf lijkt dan ook onbegonnen werk voor de gidsenmakers uit de hoofdstad. Brummelhuis: ‘Dat kost ook te veel tijd en geld. Ik heb wel directievoorzitter Dick Boer een e-mail gestuurd. Daarin heb ik gevraagd dat Albert Heijn zich wil uitspreken over het feit dat dit een eenmalige stommiteit van hun is. Ik heb nog geen antwoord gehad. Wel heb ik veel reacties gehad van culinaire journalisten. Die steunen ons en verbazing zich over de onzorgvuldigheid van Albert Heijn.’