nieuws

Amsterdam verbetert brandveiligheid

Horeca

Amsterdam wil de brandveiligheid van tienduizenden gebouwen snel verbeteren. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten. Alle panden waar vijftig of meer mensen aanwezig zijn, moeten volgens de wet een gebruiksvergunning hebben.

In Amsterdam zijn naar schatting slechts 2500 van dergelijke vergunningen afgegeven, terwijl er in de hoofdstad naar schatting 30.000 panden zijn waar meer dan vijftig mensen komen. Het gaat hierbij niet alleen om horecagelegenheden, maar ook om instellingen zoals kantoren, scholen en kinderopvang. Volgens een woordvoerster van de gemeente weten de meeste mensen niet dat ze zelf een gebruiksvergunning moeten aanvragen. De informatie hierover wordt daarom verbeterd.

In kaart brengen
Ook worden de procedures rond het verstrekken van de vergunningen eenvoudiger en gestandaardiseerd. Dat geldt tevens voor de handhaving en controle daarvan. Ook wordt gekeken of bepaalde veiligheidsregels niet met elkaar in strijd zijn. De brand in Volendam was voor de gemeente aanleiding de brandveiligheid in de hoofdstad in kaart te brengen. Daarvoor begon zij het project Brandveiligheid. Er komt een team onder leiding van de burgemeester, waarin naast de brandweer ook de milieudienst en de politie zitten. Uiterlijk in mei moeten alle panden die een gebruiksvergunning nodig hebben, zijn geïnventariseerd. Op korte termijn wordt een plan opgesteld. Voor het project Brandveiligheid wordt extern een coördinator aangetrokken. Er is voorlopig 200.000 voor uitgetrokken maar het project zal zichzelf grotendeels kunnen bekostigen uit de legesinkomsten. Een gebruiksvergunning kost gemiddeld duizend gulden.
De vacatures bij de brandweer worden zo snel mogelijk vervuld. Alle brandwachten bij de brandweer krijgen een opleiding om controles uit te voeren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels