Bacardi/Martini: 'Horecaprijs breezer omlaag

Bacardi/Martini: 'Horecaprijs breezer omlaag

Bacardi/Martini adviseert horecaondernemers een lagere prijs voor Bacardi Breezer te overwegen. Daardoor zou er weer meer van de alcoholische mixdrank in het flesje verkocht moeten worden. Vorig jaar en begin dit jaar daalde de afzet van de Breezer.

Met 100 miljoen euro omzet is Bacardi/Martini marktleider in het sterke dranken segment in Nederland en zevende in de wereld. Het in Gouda gevestigde bedrijf zag het resultaat in 2002 wel met 7 procent afnemen en ook de eerste helft van dit jaar toont eenzelfde daling. Iets dat onderstreept wordt door onderzoek van het bureau AC Nielsen, waartoe B/M opdracht gaf. Het onderzoek toonde aan dat premixen (waaronder Bacardi Breezer) 11 procent minder verkocht werden.

Volgens algemeen directeur Mark de Witte heeft het onder meer te maken met de verhoogde alcoholaccijns en de stagnerende economie. Maar de Breezer zelf lijkt, ook door de relatief hogere prijs, wat meer uit de gratie. De Witte adviseert horecazaken de prijs te verlagen. ‘De calculatie dient anders te zijn. Bij calculatie met een absolute marge die gelijk is aan de marge op een groot glas bier, wordt de verkoopprijs veel gunstiger, wat de totale omzet positief beïnvloedt.’ Verder wil B/M de gedaalde afzet van de Breezer tegengaan door nieuwe smaken, light-versies en verkoop in een literfles.

Verantwoordelijk
Via onder meer het binnenkort te starten Platform Alcohol & Jongeren wil Bacardi/Martini de maatschappelijke verantwoordelijk tonen. Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie, NIGZ, heeft in disco Brothers in Bunnik de opvolger van de campagne ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’ gepresenteerd. Ook werden de sites www.alcoholinfo.nl en www.drinktest.nl gelanceerd. Onlangs wees onderzoek van het Trimbos-instituut uit dat bijna één op de drie jongeren tussen de 18 en 25 jaar een alcoholprobleem heeft.