Coop jaagt op dubbel marktaandeel

Coop jaagt op dubbel marktaandeel

VELP - Supermarktorganisatie CoopCodis wil in 2010 een marktaandeel van vier procent in handen hebben. Op dit moment heeft het bedrijf een marktaandeel van 2,3 procent.

Dit zegt algemeen directeur Renë van Klooster in een interview met Foodmagazine. Van Klooster wil eind dit jaar op 3 procent staan.De groei moet gestalte krijgen langs twee lijnen. Het bedrijf denkt voor eeen belaangrijk deel te kunnen groeien via acquisities. Volgens Van Klooster bestaat bij veel zelfstandig supermarktondernemers grote belangstelling voor de formule Supercoop. Daarnaast moet vergroting van het marktaandeeel tot stand komen via autonome groei.

De motor van die autonome groei is de formule Supercoop. Deze prijsagresssieve formule werd 2,5 jaar geleden in de markt gezet. Inmiddels heeft CoopCodis 26 vestigingen van Supercoop. Van Klooster noemt de formule een 'omzetmachine'. In het eerste kwartaal van dit jaar realiseerde Supercoop een autonome omzetgroei van 10 procent. Vanwege het succes van de formule wil CoopCodis de komende jaren alle andere Coop-winkels de oranjerode uitstraling van Supercoop geven. Dat proces moet in 2010 zijn afgerond.