Jan-Willem Grievink: 'Bodem voor foodsector bereikt

Jan-Willem Grievink: 'Bodem voor foodsector bereikt

2013 gaat echt nog een heel moeilijk jaar worden voor de foodsector, maar ik denk en hoop dat de bodem dan is bereikt.' Volgens Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland laat de gehele sector voor het eerst sinds jaren een omzetdaling zien. 'De horeca gaat 2,2 procent verliezen.

‘Eigenlijk winnen alleen de supermarkten nog terrein’, aldus Jan Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) voor de camera van Misset Horeca.

Horeca

‘De horeca gaat 2,2 procent verliezen en zelfs de gemaksector heeft te maken met een afname. Die daling is weliswaar licht met 0,6 procent, maar juist die bedrijven hebben het in de afgelopen jaren goed gedaan.’

Grievink vertelt voor de camera dat de hele foodsector het zwaar heeft. ‘Ik denk dat 2013 niet zo’n mooi jaar wordt, maar ik denk en hoop dat de bodem dan is bereikt.’

Consumentenvertrouwen

Hij baseert zich op de factoren die bepalen of een consument wel of niet gaat eten buiten de deur. Daarvan staat er één (nog) op rood, maar dat is waarschijnlijk wel de belangrijkste: het consumentenvertrouwen.

Alle andere staan echter op groen, aldus Grievink. ‘De innovaties vanuit de sector gaan full speed door. Jongeren zijn positief over eten buiten de deur, hebben de neiging om gemakkelijk te consumeren en vertellen elkaar dat het handig en lekker is.’

Eten buiten de deur

Ook positief is volgens Grievink het voorbeeldgedrag van media en vrienden, met Amsterdam als trendsetter op dit termijn. ‘Dat stimuleert. Verder kan eten buiten de deur door de dalende prijzen bijna net zo voordelig als thuis, en het keuzepallet wordt ook nog eens groter.’

Het wachten is dus op het omslaan van het consumentenvertrouwen. Grievink: ‘De consument wil wel, maar heeft een excuus nodig. Draait dat om, dan denk ik dat de sector stappen kan maken.’

Jubileumcongres

Jan Willem Grievink verscheen voor de camera van Misset Horeca na afloop van het congres ter ere van het 10-jarig bestaan van het FSIN, dat woensdag 25 juni plaatsvond bij Kasteel De Vanenburg in Putten.

FSIN presenteerde daar de eerste editie van de Food 500, een overzicht van de 500 grootste spelers in de foodsector. Albert Heijn voert die lijst aan, McDonald’s is op plaats 11 de hoogste niet-supermarkt.