KHN ergert zich aan parkeerbeleid binnenstad

KHN ergert zich aan parkeerbeleid binnenstad

Het is de hoogste tijd dat gemeenten en parkeerbedrijven werk maken van goed bereikbare en gastvrije parkeervoorzieningen met een klantvriendelijk parkeertarief. Stijgende parkeertarieven maken binnensteden minder aantrekkelijk voor consumenten en ondernemers, stellen Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de ANWB dinsdag.

Door wegblijvende bezoekers, teruglopende bestedingen en grotere leegstand van winkelvastgoed staat de leefbaarheid van binnensteden onder druk, zeggen deze organisaties. Gezamenlijk trekken ze nu aan de bel.

Ze wijzen erop dat de 660 miljoen euro parkeeropbrengsten die gemeenten dit jaar verwachten, grotendeels uit de zak komt van de kortparkeerder, ofwel de meeste bezoekers van de binnenstad. 'Maar de bezetting van de parkeervoorzieningen neemt steeds verder af. Het gebruik van binnenstedelijke parkeerplaatsen is over de periode 2008-2013 met 16 procent gedaald.'

Het wordt tijd dat parkeerexploitanten en gemeenten een 'gebaar van gastvrijheid maken' om de economische ambities van een binnenstad waar te maken, aldus de organisaties. Een goed parkeerbeleid is hard nodig om een levendige binnenstad te behouden, anders blijven bezoekers weg, aldus de organisaties.

Bron: ANP