artikel

GM Marcel Brekelmans gaat voor vijfde ster

Hotel

Managen in Afrika is iets heel anders dan in Nederland. Als GM ben je bij alle processen betrokken, van begint tot eind, zegt Marcel Brekelmans. Hij is sinds februari dit jaar GM van het bekende ‘Hotel Des Mille Collines’ in Kigali Rwanda.

GM Marcel Brekelmans gaat voor vijfde ster

Hoe bent u in Rwanda terecht gekomen?

‘Ik ben sinds een paar jaar betrokken bij nieuwbouw, verbouw en herpositioneringprojecten in Afrika. De huidige board of directors heeft me benaderd om de verbouwing en herpositionering te begeleiden.’

Wat houdt die ‘herpositionering’ precies in?

‘Het hotel is een aantal jaar geleden overgenomen van Sabena (Belgische luchtvaartmaatschappij) en het heeft niet de zorg en attentie gekregen waar ze behoefte aan had. Zowel qua gebouw als qua management-attention en ontwikkeling. Het hotel onderging een grondige opknapbeurt en de verbouwing wordt in de komende twee maanden afgerond met een ‘grand re-opening’ in januari 2011.’

‘Maar met een nieuw omhulsel alleen red je het niet. Ook intern hebben er een aantal noodzakelijke verschuivingen plaatsgevonden. Op operationeel gebied en het opnieuw invullen van key positions. Het vertrouwen in het hotel was verdwenen en ik heb geprobeerd dit vertrouwen op een laagdrempelige manier weer terug te winnen. Bijvoorbeeld door unieke Food&Beverage concepten en goede service tegen hele redelijke prijzen, veel entertainment en een ‘gast-focussed attitude.’ CNN heeft ook een special over het hotel gedaan en dat helpt om internationaal weer onder de aandacht te zijn.’

Krijgt u veel reacties over de Oscar winnende film Hotel Rwanda?

‘Hot hotel is al meer dan dertig jaar één van de toonaangevende hotels in het land, maar de film heeft ons zeker toeristisch op de kaart gezet. Het hotel is waarschijnlijk één van de meest gefotografeerde objecten in het land. Ik ben me er wel van bewust dat deze ‘faam’ ook een keer ophoudt. Dan moeten we er zoals alle hotels voor zorgen dat de uiteindelijke keuze voor ons hotel gemaakt wordt om de juiste redenen. Namelijk goede kwaliteit, uitstekende services en faciliteiten.’

Hoe verschilt het voeren van een bedrijf daar in Rwanda van hier in Nederland?

‘Het managen van een hotel in Afrika of Rwanda vergt een ‘hands-on’ benadering. In dit land is geen toerisme zoals in Kenia en Tanzania dit al jaren kennen. Ze hebben dus een laag kennisniveau en dat betekent in veel gevallen dat je het begin, midden en einde van veel processen bent. Zowel beleidsmatig als operationeel. Micro en macro managen wisselen elkaar continue af. Op sommige dagen ben ik ’s ochtends bij ministeries en banken om de toekomstvisie uit te dragen en ’s middags probeer ik mijn personeel het verschil tussen een zwabber en bezem uit te leggen.’

Wat ziet u als uw grootste taak en uitdaging daar?

‘Mijn grootste uitdaging is het realiseren van een mentaliteitsverandering onder de locale staff: service gericht leren denken staat centraal.’

Wat zijn uw toekomstplannen?

‘Ik ben bezig een businessplan te schrijven om een nieuwe conference en banquetfaciliteiten aan het gebouw toe te voegen. Ook een praktijkgerichte ‘hotelschool’, de oude kok en kelneropleiding, staat hoog op de agenda. Binnenkort kijk ik met de centrale overheid naar mogelijkheden om dat te realiseren. Zij zijn heel gefocust om het toerisme te laten groeien. Vanaf 2011 begint Rwanda met een sterrenkwalificatie en ik hoop eind 2012 de vijfde ster te kunnen toevoegen.’