artikel

Hoe bevalt een jaar lang slapen in Amsterdamse hotels?

Hotel

Trendwatcher Vincent van Dijk slaapt een jaar lang in Amsterdamse hotels. Hij is nu honderd dagen onderweg en heeft al een aardige kijk op de Amsterdamse hotellerie gekregen. Een vraaggesprek met de man die een levendig onderzoek houdt onder hotels in onze hoofdstad en terugkijkt op zijn eerste honderd hotelnachten.

Hoe bevalt een jaar lang slapen in Amsterdamse hotels?

Hoe bevalt het om continue te slapen in Amsterdamse hotels?

Erg goed. Het is een erg afwisselend bestaan. De ene nacht word ik vreselijk in de watten gelegd in een vijfsterrenplus-hotel met diner, cocktails en de hele rimram, de andere nacht heb ik bijzondere gesprekken met een buitenlandse schrijver op een slaapzaal in een ranzig hotel onder het genot van lauw bier uit een automaat. Ik leer de stad echt goed kennen, omdat ik in alle hoeken en gaten slaap en de buurt verken, maar ik merk dat het ook veel met mij doet als mens en hoe ik in het leven sta. De hotelwereld blijft intrigerend en ongrijpbaar, zelfs al heb je honderd nachten in totaal verschillende hotels doorgebracht.

Ik denk niet meer dat ik in een woonhuis kan aarden. We gaan echt naar een ander soort wonen in de toekomst. Afgelopen weekend zat ik in een service-appartement. Een kruising tussen een woning en een hotel. Dat is echt ideaal. Hier zouden ook al mijn vrienden zo willen wonen, maar er is gewoon veel te weinig aanbod of het is onbetaalbaar. Tot die tijd zou ik het liefste in een hotel willen wonen.

Honderd dagen verblijven in een hotel. Wat valt je dan het meeste op?

Dat het aantal sterren erg weinig zegt over een hotel. De sfeer in een hotel is vreselijk belangrijk, en die wordt gemaakt door de mensen. Die lelijke inrichting met bizar bloemensprei en vergeelde muren, daar kan je doorheen kijken en of je nou op de gang moet douchen en geen minibar hebt, dat is echt niet erg. Als de mensen maar leuk en aardig zijn.

En dat Amsterdam wel erg klein is. Als je een kwartier in de tram moet zitten, dan vinden Amsterdammers dat vreselijk lang, terwijl dat in elke wereldstad normaal is. Het zou leuk zijn om nieuwe wijken te ontwikkelen zoals in Berlijn. Nieuwe creatieve centra, met een belangrijke rol voor de horeca: clubs, restaurants en vooral bijzondere hotels. Alle hotels zitten nu bij elkaar gepropt in bepaalde buurten. Juist die buitenwijken vind ik erg leuk en spannend.

Wat is het meest bizarre wat je in de hotels hebt meegemaakt?

Nog geen echt bizarre zaken. Behalve die ene nacht dat ik zo enorm werd beledigd door een receptionist dat ik mijn spullen heb gepakt en naar een ander hotel ben gegaan en gekke dingen als dat iemand het laken van mijn bed haalde terwijl ik er nog in lag. En vanmorgen ging ik in mijn boxershort naar het toilet buiten de kamer, en toen werkte mijn kamersleutel niet meer. Toen moest ik zonder kleding naar de receptie, terwijl mensen me vanaf de straat vreemd aankeken. Maar goed, dat zijn natuurlijk wel de leuke dingen om over te schrijven, haha. Maar echte moordpartijen, branden, diefstal en mensen die van het dak springen, moet ik nog meemaken.

Nog zin om het jaar vol te maken?

Absoluut. Ik begin het hotelleven nu pas te begrijpen, en zie nu pas de grote lijnen. Als ik uitcheck dan kan ik bijna niet wachten om weer naar het volgende hotel te gaan. Het is best verslavend. Alsof je naar een soap kijkt op televisie en elke keer weer benieuwd bent naar het volgende verhaal. Alleen nu speel ik zelf een hoofdrol.

Volgend jaar gaan ook weer allemaal nieuwe hotels open in Amsterdam. Bijzondere concepten. Vreselijk zonde dat die niet binnen dit jaar passen. En ik krijg ook steeds meer aanbiedingen om in buitenlandse steden te komen slapen. Dit is spannend om over na te denken, maar eerst maar eens dit jaar keurig afmaken. Het hoogseizoen begint nu pas, dus ik hoop dat de hotels zo gastvrij blijven als in de eerste honderd dagen. Ik ben wel afhankelijk van hun uitnodigingen. Al vind ik het enorm leuk om af en toe anoniem in een hotel te komen en in het slechtste kamertje terecht te komen. Even geen aandacht van de medewerkers, maar even rustig schrijven aan een veel te klein bureautje met een veel te felle spaarlamp.

Wat is er in jouw ogen goed aan Amsterdamse hotels?

Over het algemeen zijn de hotels echt schoon. Ik heb maar een paar keer gehad dat een kamer niet helemaal proper was, waaronder een keer in een boutiquehotel waar ik dat nooit had verwacht. We zien nu al die stakingen van schoonmaakpersoneel, en het wordt ook tijd dat die mensen wat meer respect krijgen voor hun werk. Een schoon bed en een schone badkamer is toch echt het aller-belangrijkste in een hotel, want je wilt je niet realiseren dat er mensen voor jou in dezelfde kamer hebben geslapen en op hetzelfde toilet hebben gezeten. Ik heb veel gereisd en ben echt vieze hotelkamers tegengekomen. Daar had ik me hier ook op voorbereid.

Wat goed is aan de Amsterdamse hotels is dat ze toeristen goed wegwijs maken in de stad. De meeste hotels nemen echt tijd om uit te leggen wat er in de stad te doen is en hoe ze daar moeten komen. Zelf ik krijg bijna in elk hotel een plattegrond van Amsterdam, haha.

En ik merk dat er vreselijk hard wordt gewerkt in de hotels. Ik krijg zoveel respect voor al die medewerkers die op de meest vreemde tijden werken. Afgelopen weekend was ik in een hotel en dan is de eigenaar de receptionist, staat die de volgende ochtend het ontbijt te maken en vervolgens loopt hij matrassen te vervangen. Ongelooflijk.

En wat is er als ervaringsdeskundige mis aan Amsterdamse hotels ?

Veel Amsterdamse hotels zijn een beetje lui geworden door het kamertekort van de laatste jaren. Het komt natuurlijk ook door de recessie dat investeringen worden uitgesteld, maar veel hotels mogen echt wel wat aan hun inrichting doen. Ze vergeten dat mensen tegenwoordig hogere eisen stellen. Door alle bouwmarkten en woonprogramma’s zien de woningen van gasten er tegenwoordig vaak beter uit dan de hotelkamers. Het hoeft niet altijd loeiduur te zijn, zo’n verbouwing. Er zijn hotels die met een likje verf en IKEA-meubelen er iets fris van maken.

Maar het is niet alleen het interieur. Het is ook het hele concept en de marketing. Tegenwoordig stellen gasten andere eisen aan een hotel. Ze willen vooral verrast worden. Hotels kunnen zich gemakkelijk onderscheiden met een sterk concept, wat wederom niet zoveel geld hoeft te kosten, maar veel hotels doen gewoon hetzelfde kunstje wat ze al jarenlang doen. Ik denk dat je door iets meer creativiteit ook een ander soort mensen kunt aantrekken en het werk een stuk leuker kunt maken voor jezelf. Als reclameman jeuken mijn handen vaak.

Wat echt mis is, dat is het soort toeristen dat naar Amsterdam komt. Dit is niet echt een fout van de hotels, maar zij hebben hier wel mee te maken. De blowende, zuipende Engelsen en Italianen die op hun hotelkamer blijven met een zak chips en een fles cola, en het interieur in dramatische staat achterlaten. In alle klasse hotels ruik ik wietlucht op de gangen en hoor ik van housekeeping waanzinnige verhalen.

Dat is iets wat de gemeente Amsterdam moet aanpakken, maar wel in samenwerking met de hotels. Hotels zijn het visitekaartje voor een stad en ik heb het idee dat de samenwerking een stuk beter kan. Volgens mij moet de stad zich veel meer richten op toeristen die ook echt wat te besteden hebben in restaurants en cafés. Of die jongeren moeten beter worden opgevangen.

Waar het goed gaat zijn hotels als The Bulldog en The Greenhouse Effect, met inpandige coffeeshop. Daar houden ze de gasten nauwlettend in de gaten en zorgen dat het niet uit de hand loopt.

Een klein puntje van Amsterdamse hotels: in de hotels zonder lift heb je zulke steile trappen. Ik moet echt op zoek naar een kleinere koffer, want het is vaak echt niet te doen. Anders eindig ik dit jaar met een hernia op een houten plank.

Je reist veel. Ook internationaal. Hoe staat Amsterdam er qua hotels dan op in vergelijking met andere steden in binnen- en buitenland?

Het is geen nieuws dat het serviceniveau in buitenlandse hotels vaak een stukje hoger ligt. Al is de service in Amsterdamse hotels echt een stuk beter dan in andere horecagelegenheden en helemaal dan in andere bedrijven. In hotels in het topsegment mag het service-level her en der nog wel wat hoger komen te liggen, want ik hoor om me heen wel eens geklaag van andere gasten. Als je in een tophotel een uur moet wachten voordat iemand komt vragen of je een drankje wilt, dan kan dat echt niet. Of dat je niet geholpen wordt als je een hotellobby binnenstapt. Dat zijn dingen die in het buitenland voor mijn gevoel minder voorkomen.

En wat me altijd opvalt is dat de handdoeken in het buitenland meestal een stuk groter zijn dan de Amsterdamse handdoeken, haha.

Meer info op www.amsterdamslaapt.nl