artikel

Booming Blooming

Hotel

In eerste instantie was Blooming in Bergen vooral een zakelijke aangelegenheid, maar begin deze eeuw kwam ook de leisure markt op gang. In de jaren die volgde wisten –met name in de weekenden- steeds meer toeristen Blooming te vinden. Anno 2016 bestaat de Blooming Bedrijvengroep uit drie eenheden: Blooming Hotel, met 128 kamers en 16 vergaderzalen, vergader- en evenementenlocatie Het Hof, met vier vergaderzalen en een restaurant, beiden in Bergen. En dan is er ook nog Blooming Beach in Bergen aan Zee. Er staat echter veel meer op stapel. Blooming is booming.

Booming Blooming
Martijn Lindhout (l) en Hans de Vries.

Blooming is een veelomvattend begrip, waar ‘hotel’ de lading allesbehalve dekt. Al ruim een halve eeuw is het bedrijf in Bergen en Bergen aan Zee in ontwikkeling, vertelt Martijn Lindhout. De sales manager is al negen jaar betrokken bij het bedrijf. ‘Dit begon als Volkshogeschool, zo’n 70 jaar geleden, en na de Tweede Wereldoorlog moest Nederland, na vijf jaar stilstand, weer vlot getrokken worden, zo ook Bergen en haar economie. Gesteund door de grote bedrijven in de Zaanstreek is daar in de jaren ’60 een trainingsbureau ontstaan. Maar in de weekenden stond alles hier een beetje stil en gingen de deuren op slot. Zonde, want we zitten hier in een prachtige omgeving aan de kust, en zo is in de jaren ’80 een hotel- en vergaderconcept ontwikkeld.’

Blooming Hotel

Sinds 2015 staat Blooming onder leiding van general manager Hans de Vries. Hij vertelt over de omzet van €6,4 miljoen, waarmee Blooming nieuw de Top 100 Grootste Merken en Bedrijven binnenkomt. ‘Dat is alleen de omzet die gerealiseerd is door het hotel. Want Blooming Beach is pas aangekocht en Het Hof is nog volop in ontwikkeling nadat we het onlangs gerenoveerd hebben. Dus als we die volgend jaar meenemen in de begroting gaan we richting €7,5 à €8 miljoen.’ De bezettingsgraad in het hotel is meer dan goed, erkent Lindhout: ‘In de weekenden zitten alle kamers zo goed als vol en ook de zakelijke markt trekt doordeweeks enorm aan.’ Waar Blooming Hotel vooral op mikt is de aandacht voor de gast in combinatie met de omgeving. ‘Er zijn hier veel fiets- en wandelroutes en het blijkt nog best onbekend te zijn hoe mooi het hier langs de kust is. We hebben bewust ook geen inpandige sportschool omdat iedereen hier gewoon naar buiten kan.’ Het hotel wordt op de site van Blooming omschreven als designhotel. De Vries: ‘Klopt, maar daarbij moet je niet aan de kleine boutiquehotels denken die je in Amsterdam tegenkomt. Het is vooral om aan te geven dat wij geen standaard kamers hebben met dezelfde formaten, maar wel 10 verschillende soorten.’

Het Hof

Lindhout: ‘Met Het Hof mikken we echt op culinair vergaderen. Denk daarbij aan directies van grote bedrijven, de politiek. Zij kunnen in een hoogstaande omgeving vergaderen; een mooi oud landhuis met een bosrijke omgeving en veel water. En daarbij kunnen ze culinair genieten op hetzelfde niveau.’ En met dat culinaire niveau wil Blooming nog wel een stapje verder. ‘Het bestemmingsplan is een vergaderlocatie, geen restaurant, dus mensen kunnen hier niet ‘alleen eten’. Daar willen we verandering in aanbrengen want we willen hier ook graag puur een restaurantfunctie bieden. Ik verwacht dat dit in de loop van dit jaar goedkomt.’ Blooming Beach Waar ook op een uitbreiding van functie wordt gemikt is Blooming Beach. De Vries: ‘Dat is nu nog een seizoenbedrijf, maar daar willen we een jaarrond bedrijf van maken. Die vergunning is in aanvraag en als die binnen is en de aannemer er mee aan de slag gaat, dan zijn we al wel weer een jaartje verder, maar dat zit er dus ook aan te komen. Dan gaat het huidige Blooming Beach volledig tegen de vlakte en komt er een permanente locatie die qua architectuur volledig opgaat in de omgeving.’ Blooming Beach is er ook verantwoordelijk voor dat het personeelsbestand in korte tijd flink uitdijt. De Vries: ‘In principe schuiven we met iedereen. Onze mensen kunnen op alle drie de locaties werken, maar bij Beach worden ook veel seizoenkrachten aangetrokken.’

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Opvallend is dat Blooming zegt geen winstoogmerk te hebben en maatschappelijk verantwoord te willen ondernemen. Lindhout nuanceert dat beeld enigszins. ‘Het klopt hoor, maar we zijn natuurlijk wel ‘gewoon’ een commercieel bedrijf dat winst maakt. Iedere dag begin ik met de cijfers en dat moet natuurlijk allemaal gezond zijn. Maar het klopt wel dat we maatschappelijk verantwoord bezig zijn; we werken samen bijvoorbeeld met Scorlewald, een zorginstelling waarvan mensen bij ons in Het Hof werken. Maar dat soort dingen vind ik eigenlijk heel normaal voor een onderneming anno nu. Dus daar hoeven we onszelf niet voor op de borst te kloppen.’ De Vries vult aan: ‘En we investeren veel terug in het bedrijf, het afgelopen jaar investeerden we €1,2 miljoen terug in Blooming. Dus ja, we zijn een gezond bedrijf, maar we doen vooral geen gekke dingen. We hebben 120 medewerkers, zo’n 75 fte, en die krijgen allemaal de kans hun verantwoordelijkheden te nemen en hun ideeën te ontwikkelen. Niemand rijdt hier verder in dikke auto’s, het is een soort toegankelijkheid dat Blooming in- en extern uitstraalt.’