artikel

Suitehotel Pincoffs: De weg naar Green Key Goud

Hotel 2167

Met maar zeventien hotelkamers in een rijksmonument uit 1879 was het voor de eigenaren van Suitehotel Pincoffs in Rotterdam een uitdaging om voor het gouden Green Key- certificaat te gaan. ‘Ik zag er tegenop om dit avontuur aan te gaan. Vroeg me af of we dat, als klein hotelletje met een paar man personeel, wel aankonden’, aldus eigenaar Edwin van der Meijde. Maar het lukte. De ondernemers vertellen hoe ze dat op hun eigen manier voor elkaar kregen.

Suitehotel Pincoffs: De weg naar Green Key Goud

In 2010 werden de duurzame inspanningen van Suitehotel Pincoffs door Green Key beloond met goud, het hoogste niveau van het internationale duurzaamheidskeurmerk. Ook ontving het hotel het predicaat eco-leader van Tripadvisor.
‘Wij zijn niet het groenste hotel van Nederland. En door de beperkingen die ons monument ons oplegt, kunnen wij dat ook niet zijn’, verduidelijkt Edwin van der Meijde die samen met zijn partner Karen Hamerlynck het hotel runt. ‘Natuurlijk hebben we moeite moeten doen voor Green Key. Voor niets gaat het niet, maar het was als klein hotel toch goed te doen’, blikt hij terug. ‘Ik vond de weg ernaartoe onoverzichtelijk. Het leek mij nogal groots. Maar we zijn goed gecoacht.’
Marco Ouwerkerk, eigenaar van Green Leisure – dat als missie heeft om de gastvrijheidssector volledig te verduurzamen – hielp het stel op weg. ‘Hij zei meteen dat het haalbaar was voor ons, hoewel we een klein hotel zijn en in een pand zitten uit 1879.’

Onderhouden Green Key-punten

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant Rotterdam / Suite Hotel Pincoffs

(C) Roel Dijkstra Fotografie

Het onderhouden van de Green Key-punten noemt de ondernemer goed te doen. ‘Meer punten kunnen wij er met ons formaat niet uithalen. Er zijn elementen waar grote hotels nog op kunnen scoren, omdat zij die faciliteiten hebben.’ Als voorbeeld noemt hij een zwembad of sauna, waarbij energieverspilling wordt tegengegaan.

‘Groen hart’

Van der Meijde leidt ons rond door het hotel. ‘Wij zoeken de duurzaamheid vooral in de dingen die je doet met je hart. Natuurlijk hebben we groene stroom en waterbespaarders, maar maatregelen mogen het comfort niet raken. Ons motto is groen met een glimlach.’ De glimlach zit hem in het zichtbaar maken van duurzaamheid. ‘Dit doen we met een verhaal. Dáár zijn we goed in. Daardoor zit duurzaamheid ook steeds meer in het systeem van onze gasten.’

‘WE DOEN HET MET EEN
VERHAAL. DAAR ZIJN WE GOED IN’

Hergebruikte materialen

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant Rotterdam / Suite Hotel Pincoffs

Het ‘groen met een glimlach’ wordt tijdens de rondleiding al snel duidelijk. Het meubilair bestaat voor een groot deel uit hergebruikte materialen. De besteklade in de ontbijtruimte blijkt een omgebouwde piano en bij de incheckbalie vormen de losse bladen uit een oude kast voor opslag van microscoopglaasjes het gastenboek. ‘We hebben in totaal 1000 van deze kartonnen vellen met 20.000 blauwe vakjes waar mensen iets in kunnen schrijven’, vertelt Van der Meijde. De met gastenreacties gevulde bladen, krijgen een eigen plekje in de 3.90 meter hoge kast in de ontbijtruimte.
De vloer in de ontbijtruimte is van hergebruikt eikenhout uit Frankrijk, en de witte lage kast was in een vorig leven nog twee deuren.

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto Fred Libochant Rotterdam / Suite Hotel Pincoffs

‘Na de verbouwing in 2008 hadden we nog 28 deuren van 129 jaar oud over die we niet mochten gebruiken van de brandweer. We vonden het zonde om hier niets mee te doen. Bovendien raakte ons budget op.’ De oude deuren vonden een tweede leven in de vorm van een daybed, kledingkast, bureau of minibar.

Wijzers op smiley-stand

Ook de klokken in de ontbijtruimte leveren een glimlach op. Ketenhotels hebben vaak meerdere klokken bij de receptie hangen met daarop de lokale tijden van grote steden in de wereld. Dat beeld deed Hamerlynck en Van der Meijde, voormalig journalisten, altijd denken aan hun tijd met knellende deadlines. In Pincoffs wilden ze ook zoiets, alleen dan anders. Het werden antieke klokken en de wijzers werden zo geplaatst, dat het lijkt alsof de klok naar je lacht. ‘De wijzers staan op smiley-stand’.
De Ajax brandslanghaspel blijkt voor de oplettende gast ook een grapje te bevatten. ‘Ajax in Rotterdam, dat kan natuurlijk niet’, zegt Van der Meijde. De merknaam werd daarom vervangen voor exact dezelfde sticker, met als enig verschil dat er nu Feijenoord staat.

Leestip: Pincoffs Rotterdam wint duurzaamheidsaward

Groener maken

Het zijn details, maar gasten die het opmerken zullen erover praten. ‘Een verhaal dat verder wordt verteld.’ Het duurzame verhaal werd verteld met het Pincoffs Panama Project. ‘Ons hotel heeft de afgelopen jaren zo’n 2500 bomen geplant in het Pincoffs-bos in Panama.’ Vergadergezelschappen – Suitehotel Pincoffs telt twee vergaderzaaltjes – konden in het hotel zelf een boom kiezen die het beste bij hun paste. Deze werd geplant in Centraal-Amerika. Dit om de CO2-uitstoot van het hotel te compenseren.’

‘OUDE DEUREN VONDEN EEN
TWEEDE LEVEN IN DE VORM
VAN EEN DAYBED, KLEDINGKAST,
BUREAU OF MINIBAR’

Rotterdamse bomen

Recent startten de ondernemers een nieuw verhaal. Niet met bomen in Panama, maar met bomen voor hun eigen hoteldeur in Rotterdam. ‘We gaan hier bomen planten op de kade.’ Drie Hollandse iepen van serieus formaat komen er te staan. In Panama betaal je €2 per boom. In Rotterdam hangt daar een prijskaartje van €2700 aan, legt Van der Meijde uit. ‘We doen dit samen met de gemeente. Rotter-
dam is mijn stad, maar de kades mogen wel wat groener. Het is geen groots en meeslepend project, maar het komt uit ons hart. Wij zijn op zoek naar dingen die passen bij onze schaal: een klein hotel, een klein project – we hebben geen oneindige budgetten – maar worden wel gestuurd door de gedachte dat we de stad iets groener willen maken. Het is allemaal niet opschepperig, maar voor ons wel een serieus iets om het verschil te maken.’ De drie bomen die binnenkort worden geplant, zullen waarschijnlijk niet de laatste exemplaren binnen dit project zijn.

Duurzaam tapijt

Bij de opening in 2008 besloten de hoteleigenaren om alle 52 grote ramen te voorzien van dubbel glas. Een flinke investering. Mede omdat vooraf geen rekening was gehouden met het feit dat door het extra gewicht ook een speciaal mechanisme geplaatst moest worden om de ramen nog te kunnen openen. Ook werd gekozen voor een verwarmingssysteem dat zowel op de kamers zelf, als vanuit één centraal punt kan worden geregeld. Daardoor staat de verwarming nooit onnodig te loeien. Voor de vloer viel de keuze op een millieuvriendelijk geproduceerd tapijt, onderscheiden met een certificaat van de EU Environmental Audit.

DIJ002528-122Eén van de kamers is voor 70 procent ingericht met meubilair dat kunstenaars maakten van hergebruikte materialen. Een dukdalf werd een lange tafel, oude fietsbanden transformeerden in nachtkastjes, een ondervloer werd kledingkast en postzakken kregen er een tweede leven als bekleding op stoelen.

Voedselverspilling

Verder probeert Suitehotel Pincoffs het verschil te maken door onder meer in de ontbijtruimte biologische melkproducten, vleeswaren, koffie en thee te serveren. Het zoete broodbeleg is zoveel mogelijk Fair Trade. ‘Ons ontbijtbuffet bevat vele cerials, vers gesneden fruit en vele dranken. Het ontbijt zelf wordt geserveerd aan tafel om voedselverspilling tegen te gaan.’ Boterhammen komen van de biologische bakkerij Carl Siegert met tal van lekkernijen als ei-gerechten, garnaalkroketjes en gemarineerde zalm van Schmidt en biologische vleeswaren van Theo Pronks De Groene Weg. Schoonmaakmiddelen in Pincoffs zijn milieubesparend, kleine inkopen worden gedaan met een bakfiets en het hotel kent een uitgebreide afval-
scheiding.

Overweging

‘Soms moet je doen wat het meest logisch is in jouw situatie.’ De koffiemelk noemt hij als voorbeeld. ‘Op monoverpakkingen word je bestraft. Maar we zijn natuurlijk ook een klein hotel. Als je iedere dag kannetjes met biologische koffiemelk neerzet, dan is er misschien bij een aantal één scheutje uit. Dat vind ik ook verspilling.’ Suitehotel Pincoffs koos daarom voor monoverpakkingen, maar wel met biologische melk. ‘In het begin lieten we doosjes met melkcupjes per post bezorgen. Iedere keer een kleine €7 extra voor de melkcupjes. Inmiddels heeft de groothandel ze. Het biologisch willen zijn, is nu ook een stuk makkelijker dan toen we begonnen. Het is fijn dat we hier zelf kunnen beslissen hoe we het doen. We zijn geen concern, we hoeven ons niet te verantwoorden. We willen gewoon op onze eigen manier bijdragen aan een betere wereld’, besluit Van der Meijde

Leestip: Nieuws over Green Key

Reageer op dit artikel